Artikel top billede

Leg dig gennem de daglige arbejdsopgaver

Har du problemer med at nå det hele? Her er et program, der i bogstaveligste forstand gør de daglige opgaver til en leg.

Business Center har tidligere set på forskellige måder at organisere de daglige opgaver og håndtere de lidt større projekter.

Den slags huskelister eller to-do-lister er gode, men de er jo også lidt kedelige og trivielle. Hvorfor ikke se de daglige opgaver som led i et spil, hvor det gælder om at få flest mulige points?
 
Det er tilgangen, som jume.in tager på de daglige arbejdsopgaver. Hver gang du afslutter en opgave, får du points og et (flids?)-mærke for veludført arbejde.
 
Det lyder måske ikke af så meget, men det begyndte at blive en sport for denne skribent.

Anvend dit netværk som positivt gruppepres

Hvis du virkelig ønsker at gøre noget, skal du fortælle det til dine venner. Det synes at være filosofien bag Jume.in.

Når du har fortalt dine venner, at nu går du i gang med at dyrke en halv times motion hver morgen, så er det sværere at springe over. Det mere eller mindre udtalte sociale gruppepres skal nok holde dig til ilden, er tankegangen.

Derfor kan du logge på Jume.in med din Facebook-konto eller din Google-konto. (Denne skribent har stadig svært ved at vænne sig til, at Jume.in på den måde får adgang til så mange af mine Facebook-oplysninger som vist på billedet til højre, men socialt netværk og kontaktinfo er nu engang møntfoden, man betaler med i sociale netværk. Ellers må man holde sig væk.)

På den måde kan dine kollegaer, venner og bekendte få besked om, hvad du er i gang med, og hvilke opgaver du har afsluttet.

Risiko for Facebook-spam

Hvad jeg ikke var helt klar over var, at når jeg benyttede mit Facebook-login til at logge på Jume.in, så blev alle de opgaver jeg oprettede i Jume.in, lagt ud på min Facebook-profil.

På den måde kan du hurtigt komme til at spamme dine Facebook-bekendte med lidt for mange Facebook-opdateringer.

Du har dog muligheden for at vælge, at en ny opgave er en opgave, som ingen andre skal informeres om - og dermed undgå, at din Facebook-profil opdateres. 

Hvem bestemmer reglerne for konkurrencen?

Selv om opnåelsen af points og badges måske i sig selv kan anspore dig, er det dog, når Jume.in trækker på det sociale gruppepres, at tjenesten bliver virkelig nyttig og sjov.

Hvis der eksempelvis er flere i dit netværk - dine kollegaer eksempelvis - der anvender Jume.in, kan det blive en hel sport at konkurrere om, hvem der får flest points og badges.

Det kan dog føre til, at man begynder at snyde ved at oprette små opgaver - hente kaffe? - blot for at opnå point. Der er nemlig ingen nedre grænse/kontrol med, hvilken slags opgaver du opretter. Det er op til din egen samvittighed.

Lidt forvirrende brugerflade

Selv om Jume.in er meget enkel i sin opbygning, virker placeringen af "Create new..."-knappen til at oprette en ny opgave noget uigennemtænkt. Hvorfor er den placeret oppe i højre hjørne ved siden af "logout"-knappen og ikke i nærheden af din opgave-liste?
 
Når du logger på Jume.in første gang, kan du vælge at anvende din Facebook-konto, Google-konto eller en Jume.in-konto. Det er i hvert fald det indtryk man får, når man bliver bedt om at logge ind første gang:
 
"Hvis du har et Jume.in password, kan du logge ind her."

Men det fremgår ingen steder, hvordan man får et Jume.in password. Derfor valgte denne skribent at bruge sin Facebook-konto - med efterfølgende paranoia om, at mine Facebook-data endnu en gang havner et ukendt sted i cyberspace.

Du har kun 49 karakterer til at beskrive din opgave, hvilket måske er for lidt. 

Jume.in har en kalender, som er ok, men såvidt jeg kunne se, var der ingen mulighed for integration eller import fra andre kalendere som Google Kalender. Det kunne være rart, da de fleste nok allerede anvender en eller anden form for kalender.

Som standard bliver du bombarderet med alle mulige mails, men de er nemme at slå til og fra. Du har også mulighed for at få tilsendt sms om status på dine opgaver.

Konklusion: God og sjov huskeliste 
Trods mindre irritationsmomenter fungerer Jume.in fint, og selv om det altid er en tilfredsstillende fornemmelse at sætte et hak/strege en ting ud på sin huskeliste, så tilføjer Jume.ins points og mærker et element af spil til de daglige gøremål. Især hvis du får dine kollegaer eller bekendte til også at bruge Jume.in.

Jeg vil dog anbefale at slå nogle af standardindstillingerne fra og ikke udbasunere alle dine opgaver til Facebook- og Google-bekendte, da de hurtigt vil blive trætte af dig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere