Mobilselskaber kritiserer dansk sammenligningstjeneste

Telepristjek.dk advarer danske mobilkunder mod særligt billige mobilabonnementer fra blandt andet Happii, der skruer priserne op, når der er kommet kunder i hus. Happii kalder beskyldningen for chikane, fordi de ikke vil betale penge til telepristjek.dk.

Prissammenligningstjenesten TelePrisTjek.dk advarer danske mobilkunder mod særligt billige mobilabonnementer. Det gør de på baggrund af det, de kalder for "en problematisk tendens", hvor enkelte lavprisselskaber bruger ekstremt billige priser som lokkemiddel overfor nye kunder, for derefter helt kynisk at sætte prisen kraftigt op, når de har fået tilpas mange kunder.

Manden bag TelePrisTjek.dk, Nicolas Fredriksen, spår, at flere lavprisselskaber vil hæve priserne fremover. I jagten på mobilkunder dumper nogle mobilselskaber priserne til langt under kostpris, og når der er kommet tilpas mange kunder, så laver de "vanvittige prisstigninger", så selskaberne kan begynde at tjene penge.

Problematisk og spekulativ prispolitik

Han nævner Happiis prisstigninger i oktober i år som et eksempel på en spekulativ prispolitik, hvor Happii-kunder pludselig fik fem til otte gange så dyre taletidspriser og 60 procent dyrere SMS'er. Det skete pudsigt nok efter, at Happii måtte fremvise et underskud på 6,4 millioner kroner, påpeger Nicolas Frederiksen.

Den prispolitik kalder Nicolas Fredriksen for yderst problematisk og spekulativ:

»Problemet er, at enkelte mobilselskaber bliver lanceret som ekstremt billige for dermed at komme godt ud i prissammenligningerne og dermed få mange kunder. Det ligner falsk markedsføring, der bringer mange mobilkunder i fedtefadet,« uddyber han og frygter samtidig, at vi kommer til at se endnu flere eksempler på markante prisstigninger hos de meget billige mobilselskaber.

Han opfordrer derfor de danske mobilkunder til at være skeptiske overfor særligt billige priser på mobiltelefoni:

»Og der er da heller ikke nogen tvivl om, at vi som prissammenligningsside må tage højde for dette problem. Vi ønsker ikke at bidrage til, at kunderne narres til at tegne abonnement hos dem med billige priser, som så senere kold og kynisk sætter priserne op,« understreger Nicolas Fredriksen.

"Ren chikane"

Happiis direktør, Poul Thyregod, afviser kritikken, som han beskriver som ren chikane:

»Telepristjek.dk tjener penge på at sende kunder videre til selskaberne, men det ønsker vi ikke at gøre. Derfor har telepristjek.dk, der praktisk talt er et medie uden besøgende, ingen interesse i at sende kunder videre til os, da vi ingen penge betaler, det får han derimod, hvis han sender dem videre til TDC og Sonofon. Det, Nicolas Fredriksen siger, er, at det er bedre at tegne abonnement med høje priser, for de vil så ikke stige så meget, og det er noget værre sludder. Vi kan ikke se, at prisstigningen er et problem, da vi jo ikke stavnsbinder folk i 56 måneder,« understreger Poul Thyregod.

Poul Thyregod afviser desuden, at prisstigningen i oktober har noget at gøre med underskuddet på 6,4 millioner kroner, da det stammer tilbage fra 2007, hvor de annoncerede voldsomt på tv.

Nicolas Fredriksen afviser, at der er tale om chikane:

»Det lyder som en fis i en hornlygte! Vores prisberegner matcher mobilkunderne med det abonnement, der er billigst i forhold til mobilkundens forbrugsmønster, og det uafhængigt af i hvilken grad mobilselskaberne betaler for annoncering eller ej. Telepristjek indeholder også en række kritiske analyser og kommentarer på mobilselskaber, der annoncerer på vores site og betaler for leads,« forklarer altså Nicolas Fredriksen.

Til Mobilsiden.dk nævner flere teleselskaber, at de også føler sig tilsidesat af Telepristjek.dk, fordi de ikke annoncerer på siden. Påstanden afvises ligeledes af Nicolas Fredriksen.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job