Politiske mærkesager usynlige på nettet

I valgkampen til kommunalvalget næste uge er mærkesagerne stort set usynlige på nettet. Politikerne overser en oplagt mulighed for markedsføring.

Mens valgkampen raser på landets lygtepæle op til kommunalvalget, er de danske kommunalpolitikere for dårlige til at markedsføre sig på nettet. De er stort set fraværende på nettets største lygtepæl, Google.

Det viser en undersøgelse fra Notabene.net. Politikerne har i stor udstrækning hjemmesider som er godt designet. Men de er ikke gode nok til at søgemaskineoptimere deres sider, så de får gode placeringer i søgemaskiner. Og de udnytter heller ikke mulighederne for annoncering i for eksempel Google.

Notabene har søgt på en række mærkesager, og undersøgelsen viser, at en lang række politikere er for dårlige til at markedsføre mærkesagerne på nettet.

For eksempel har Socialdemokraternes overborgmesterkandidat i København, Ritt Bjerregaard en cykelpolitik som mærkesag, men når man søger på "cykelpolitik" kommer Ritt Bjerregaard ikke frem på Googles resultater.

Det samme gør sig gældende for ordet integrationspolitik, som blandt andet Venstres kandidat i København, Søren Pind, har som mærkesag. Men heller ikke her giver søgeordet resultater, der henfører til Søren Pinds hjemmeside.

I tilgift har Søren Pind fået sit site redesignet kort før valgkampen.

»Det betyder, at de store søgemaskiner ikke kan nå at indeksere siden, sådan at søgeordene på siden også giver et resultat i søgemaskinerne. Det svarer til at bygge en restaurant midt ude i skoven uden at markedsføre den, og så undre sig over at folk ikke kommer,« siger Pål Heick, søgemaskinekonsulent i Notabene.net.

Men også de mindre partier og de unge kandidater, som kunne have stor effekt ud af at markedsføre sig på nettet, er stort set fraværende.

»Især de unge og ukendte kandidater kunne have stor glæde af annoncer på Google. Fordi der ikke er særlig stor konkurrence på politiske mærkesager, vil man kunne komme langt ved at købe keywords på Google, som gør, at ens website fremkommer i reklamebarren i venstre side på Googles søgeresultater, når der søges på for eksempel "cykelpolitik" eller "integrationspolitik". Man kan komme rigtig lang for et dagsbudget på 40 til 50 kroner,« siger Pål Heick fra Notabene.net.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    IGNITE Graduate Program 2026

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

    Uspecificeret arbejdssted

    Csis Security Group A/S

    Senior Director, People & Culture

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil