Politiske mærkesager usynlige på nettet

I valgkampen til kommunalvalget næste uge er mærkesagerne stort set usynlige på nettet. Politikerne overser en oplagt mulighed for markedsføring.

Mens valgkampen raser på landets lygtepæle op til kommunalvalget, er de danske kommunalpolitikere for dårlige til at markedsføre sig på nettet. De er stort set fraværende på nettets største lygtepæl, Google.

Det viser en undersøgelse fra Notabene.net. Politikerne har i stor udstrækning hjemmesider som er godt designet. Men de er ikke gode nok til at søgemaskineoptimere deres sider, så de får gode placeringer i søgemaskiner. Og de udnytter heller ikke mulighederne for annoncering i for eksempel Google.

Notabene har søgt på en række mærkesager, og undersøgelsen viser, at en lang række politikere er for dårlige til at markedsføre mærkesagerne på nettet.

For eksempel har Socialdemokraternes overborgmesterkandidat i København, Ritt Bjerregaard en cykelpolitik som mærkesag, men når man søger på "cykelpolitik" kommer Ritt Bjerregaard ikke frem på Googles resultater.

Det samme gør sig gældende for ordet integrationspolitik, som blandt andet Venstres kandidat i København, Søren Pind, har som mærkesag. Men heller ikke her giver søgeordet resultater, der henfører til Søren Pinds hjemmeside.

I tilgift har Søren Pind fået sit site redesignet kort før valgkampen.

»Det betyder, at de store søgemaskiner ikke kan nå at indeksere siden, sådan at søgeordene på siden også giver et resultat i søgemaskinerne. Det svarer til at bygge en restaurant midt ude i skoven uden at markedsføre den, og så undre sig over at folk ikke kommer,« siger Pål Heick, søgemaskinekonsulent i Notabene.net.

Men også de mindre partier og de unge kandidater, som kunne have stor effekt ud af at markedsføre sig på nettet, er stort set fraværende.

»Især de unge og ukendte kandidater kunne have stor glæde af annoncer på Google. Fordi der ikke er særlig stor konkurrence på politiske mærkesager, vil man kunne komme langt ved at købe keywords på Google, som gør, at ens website fremkommer i reklamebarren i venstre side på Googles søgeresultater, når der søges på for eksempel "cykelpolitik" eller "integrationspolitik". Man kan komme rigtig lang for et dagsbudget på 40 til 50 kroner,« siger Pål Heick fra Notabene.net.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S