En ny FN-undersøgelse peger på et alvorligt problem; politiske, religiøse og videnskabelige personligheder, både afdøde og nulevende, er let bytte for domæne-pirater. I modsætning til registrerede varemærker findes ingen regler, som forbyder registering af domæner som www.presidentbush.com eller www.champagne.org.
Der kan faktisk ikke gøres ret meget for at beskytte sådanne personer eller byer, fordi de ikke falder ind under varemærke-reglerne, konkluderer FN. I de sidste 21 har virksomheder og berømtheder som Madonna haft muligheden for at klage hos en særlig domstol under World Intellectual Property Organization (WIPO) i Geneve, Schweiz, men den samme mulighed findes ikke for personer, der ikke kan knytte kommercielle interesser til deres navn.
Et amerikansk firma ejer eksempelvis retten til tunisia.com, mens afghanistan.com ligger hos et firma på de caribiske øer. Et firma i USA der tilbyder personaliserede e-mails har sikret sig champagne.org for næsen af den franske by, mens california-cheese.com ejes af nogen på øen Antigua.
En mulighed kunne være at få Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (IANA) til at sortere i domænerne, fortæller WIPO. Denne organisation har dog ingen erfaringer indenfor intellektuelle rettigheder. En anden mulighed er en international traktat, hvilket sandsynligvis ville tage for lang tid i forhold til den hurtige tekniske udvikling.
(Kilde: AP, CNN)