Analytikere stiller spørgsmålstegn ved Dells strategi

Den tidligere børsdarling Dell er nu under kritik fra analytikere. Dell har nedjusteret tre gange inden for det sidste år. Virksomhedens aktiekurs er næsten halveret, men producenten tror stadig på, at kampen om hardwaremarkedet kan vindes på prisen.

pc-producenten Dell blev grundlagt i Michael Dells kollegieværelse. Her samlede den unge iværksætter computere efter ordre, og sendte dem direkte kunderne. Nu er den berømte direkte-model imidlertid kommet under pres.

Dell blev verdens største pc leverandør ved sælge direkte og til billigere priser end konkurrenterne. Men prisen er ikke længere nok i dagens marked. Analytikere mener, at Dell må finde nye veje for at holde føringen, det skriver CRNs amerikanske søsterblad.

De amerikanske analytikere har flere bud på fremtiden for Dell. En mulighed ligger i at bevæge sig væk fra den direkte salgsmodel.

»Dell bør overveje muligheden for at forstærke forretningen gennem opkøb eller ved simpelthen at udvide forretningen og satse på fjernsyn, printere og services udover pc-ere,« forklarer en analytiker til CRN.com.

Dell har dog altid undgået at foretage store opkøb. Desuden vil nye markeder ikke alene afhjælpe Dells krise, da konkurrencen generelt er utrolig hård indenfor hele hardwaremarkedet.

»Dells konkurrenter har taget konkurrencen op med giganten, men Dell har reelt set valgt ikke at kæmpe imod. På mig virker det som om, at producenten ikke har en fokuseret strategi,« siger Loren Loverde, der er markedsanalyst hos IDC USA.

Ifølge en talsmand fra Dell, har virksomheden indset at prisen alene ikke er nok til at sikre væksten. Og derfor satser Dell på både printere og andre services, men giganten har ingen planer om at gå bort fra den direkte model.

»Prisen er spiller ikke en lige så stor rolle som for fem år siden, især fordi vores konkurrenter har lært meget af vores model. Men Dell fortsætter med at fokusere på prisen, og vi kan vinde markedsandele den vej,« siger Dells talsmand Jess Blackburn til CRN.com

Dell er stadig verdens største leverandør, men producenten er presset af markedet. I løbet af de sidste fire kvartaler har producenten måtte gå ud tre gange og nedjustere forventningerne til kvartalet. Senest var den 21 juli, hvor Dells udmelding sendte aktieværdien ned med 14 procent. Samlet set er Dells markedsværdi faldet med 46 procent i løbet af det senetse år.

Læses lige nu

    Lindhardt og Ringhof Forlag

    Data Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    KMD A/S

    Compliance Officer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil