Reklamer i computerspil boomer

Over de næste tre år vil markedet for reklamer i computerspil stige med 70 procent, vurderer konsulentvirksomheden PriceWaterhouseCoopers.

Dengang en sko i Sensible Soccer var formet som fire firkantede pixels, var det svært at se, om det var en Adidas eller Nike. I dag er mulighederne for at smide skjult reklame ind i computerspil meget bedre.

Således vurderer konsulentvirksomheden PriceWaterhouseCoopers, at markedet for computerspil vil stige med 70 procent over de næste tre år, skriver Jyllands-Posten.

Indtjeningen på et spil ligger normalt på 30 kroner. Men spiludviklerne kan forvente at tjene mellem fem og 10 kroner ekstra, hvis der kan sælges reklameplads i spillet.

Også for annoncørerne er mulighederne gode. Tidligere har store virksomheder som Coca Cola og Nokia investeret mange penge, men også mindre annoncører kan for fremtiden følge med. Det skyldes, at flere for fremtiden vil koble deres spillekonsol op til nettet.

»Jeg er en varm fortaler af konceptet. Når udbredelsen af spilkonsoller med internetadgang bliver større, kan jeg helt klart se potentialet i det,« siger Anders Thorsen, interaktiv direktør i mediebureauet MEC Interaction til Jyllands-Posten.

Dermed kan man lave dynamiske reklamer, der kan målrettes mod bestemte forbrugere og udskiftes efter behov.

»Hvis man for eksempel søger at nå folk med en bestemt interesse i et bestemt område i alderen 18 til 22 år, kan en dansk annoncør nemt ramme en lokal gruppe på 40.000-50.000,« fortæller Salem Nabulsi, medstifter af selskabet Advantage Media, der tilbyder løsninger til spilfirmaerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere