Hi-Fi Klubben sælger netop nu ud af resterne af iPod-lagret. Årsagen er, at Hi-Fi Klubben ikke længere vil acceptere det, forhandleren betegner som "et grotesk serviceniveau" fra Apples side. Beslutningen gælder både i kædens butikker i Norge og Sverige.
Hi-Fi Klubben har i gennem længere tid ydet to års garanti til kunder, der kaster deres kærlighed på en iPod i butikken. Men Hi-Fi Klubben har ikke haft rygdækning, da Apple, ifølge Hi-Fi Klubben, ikke har samme syn på garantiordningen. Det drejer sig blandt andet om, at Apple ikke anerkender, at problemer med batterier, som har været et tilbagevendende problem, hører under garantien.
Ligeledes er der tilbagevendende diskussioner omkring, hvad der er reklamationsret, og hvad der er garanti. Opstår en fejl på produktet efter seks måneder er det kundens ansvar at bevise fejlen. Et problem som Hi-Fi Klubben ikke har med andre leverandører, siger Klaus Philipsen, der er produktansvarlig hos Hi-Fi Klubben.
»Men det essensielle er, at Apples setup passer til online handel. Men som detailforhandler skal vi ofte vente en måned på at få reparationer retur. Det er total grotesk,« siger Klaus Philipsen.
»Apple er ikke gearet til retailsalg. Min påstand er, at de forhandlere, som sælger Apple-produkter, primært gør det på grund af hypen og for at trække nogle kunder ind i butikken. Men i bund og grund vil de helst slippe for Apples-produkter,« siger Klaus Philipsen.
Hi-Fi Klubben vil nu satse helhjertet på salget af i-River-produkter.
Hi-Fi Klubbens beslutning betyder, at der i øjeblikket er mulighed for at score sig en iPod til billige penge.