Klapjagt presser Elgiganten til gebyr-drop

Forbrugerrådet har i dag lagt lister på nettet med de butikker, som opkræver det såkaldte undersøgelsesgebyr. Rådet har også overtalt Elgiganten til at stryge butikkens undersøgelsesgebyr 100 procent.

Hvis man vil have sin computer eller mp3-afspiller til reparation i garantiperioden, så er det ikke rimeligt, at man også skal betale et såkaldt undersøgelsesgebyr, når produktet skal undersøges for fejl.

Det siger Forbrugerrådet, der i dag kalder til kamp mod undersøgelsesgebyret.

»Vi mener, at undersøgelsesgebyrerne bør forbydes. De udhuler reklamationsretten, fordi de i visse tilfælde afholder folk fra at klage over en defekt vare,« siger Camilla Hersom fra Forbrugerrådet til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Krigen mod gebyret betyder en klapjagt på de virksomheder, der bruger undersøgelsesgebyret.

Det sker med offentliggørelsen af en henholdsvis grøn og rød liste på rådets hjemmeside. Den grønne liste indeholder de firmaer, der uden undtagelse undlader at opkræve gebyr hos kunden, hvis et produkt indleveres til reparation. Den røde liste indeholder firmaer, der lader kunderne betale for undersøgelsen, der skal vurdere om produktet er defekt, hvis det viser sig, at produktet alligevel ikke er defekt eller hvis defekten er påført af forbrugeren selv.

Elgiganten, der ellers er blevet voldsomt kritiseret for netop sit undersøgelsesgebyr, blev i aftes flyttet fra den røde til den grønne liste. Det skete, fordi Elgiganten i 11. time besluttede at stryge gebyret fuldstændigt.

»Det vigtigste for os er glade og tilfredse kunder, og hvis vi ikke har det med et undersøgelsesgebyr, så skal det væk,« lyder den korte besked fra Jakob Reland, der er reklamationsansvarlig hos Elgiganten.

Elgiganten oplyste ellers i går, at man ville fastholde muligheden for at opkræve gebyret, hvis værkstedet mente, at en skade var selvforskyldt. Men nu eksisterer den version af undersøgelsesgebyret heller ikke længere hos Elgiganten.

Ifølge Forbrugerrådet kommer Elgigantens beslutning som en direkte konsekvens af rådets kampagne. Og pressechef Bent Bøkman forventer, at andre firmaer vil lade sig overtale i kølvandet på kampagnen.

»Ifølge Fonas oplysninger så fjernede de gebyret i juni, og det passer jo godt med, at det var der, at vi første gang raslede med sablerne, men jeg kan jo ikke vide, om det hænger sådan sammen,« siger Bent Bøkman.

Listen er fortsat ganske kort. Der er kun seks dydsmønstre på den grønne liste. Det er kæderne Aldi, ElGiganten, Fona, Hifi Klubben samt B&O-butikken i Odense og internetbutikken NB Radio. Den røde liste tæller derimod 20 butikker.

Bent Bøkman håber, at mange forbrugere vil hjælpe med at indrapportere gebyr-erfaringer fra de cirka 400-500 butikker, som rådet ikke har ressourcer til at kontakte, men forbrugerne opfordres også til at melde tilbage med erfaringer fra de butikker, som hævder, at de har droppet gebyret.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere