Klapjagt presser Elgiganten til gebyr-drop

Forbrugerrådet har i dag lagt lister på nettet med de butikker, som opkræver det såkaldte undersøgelsesgebyr. Rådet har også overtalt Elgiganten til at stryge butikkens undersøgelsesgebyr 100 procent.

Hvis man vil have sin computer eller mp3-afspiller til reparation i garantiperioden, så er det ikke rimeligt, at man også skal betale et såkaldt undersøgelsesgebyr, når produktet skal undersøges for fejl.

Det siger Forbrugerrådet, der i dag kalder til kamp mod undersøgelsesgebyret.

»Vi mener, at undersøgelsesgebyrerne bør forbydes. De udhuler reklamationsretten, fordi de i visse tilfælde afholder folk fra at klage over en defekt vare,« siger Camilla Hersom fra Forbrugerrådet til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Krigen mod gebyret betyder en klapjagt på de virksomheder, der bruger undersøgelsesgebyret.

Det sker med offentliggørelsen af en henholdsvis grøn og rød liste på rådets hjemmeside. Den grønne liste indeholder de firmaer, der uden undtagelse undlader at opkræve gebyr hos kunden, hvis et produkt indleveres til reparation. Den røde liste indeholder firmaer, der lader kunderne betale for undersøgelsen, der skal vurdere om produktet er defekt, hvis det viser sig, at produktet alligevel ikke er defekt eller hvis defekten er påført af forbrugeren selv.

Elgiganten, der ellers er blevet voldsomt kritiseret for netop sit undersøgelsesgebyr, blev i aftes flyttet fra den røde til den grønne liste. Det skete, fordi Elgiganten i 11. time besluttede at stryge gebyret fuldstændigt.

»Det vigtigste for os er glade og tilfredse kunder, og hvis vi ikke har det med et undersøgelsesgebyr, så skal det væk,« lyder den korte besked fra Jakob Reland, der er reklamationsansvarlig hos Elgiganten.

Elgiganten oplyste ellers i går, at man ville fastholde muligheden for at opkræve gebyret, hvis værkstedet mente, at en skade var selvforskyldt. Men nu eksisterer den version af undersøgelsesgebyret heller ikke længere hos Elgiganten.

Ifølge Forbrugerrådet kommer Elgigantens beslutning som en direkte konsekvens af rådets kampagne. Og pressechef Bent Bøkman forventer, at andre firmaer vil lade sig overtale i kølvandet på kampagnen.

»Ifølge Fonas oplysninger så fjernede de gebyret i juni, og det passer jo godt med, at det var der, at vi første gang raslede med sablerne, men jeg kan jo ikke vide, om det hænger sådan sammen,« siger Bent Bøkman.

Listen er fortsat ganske kort. Der er kun seks dydsmønstre på den grønne liste. Det er kæderne Aldi, ElGiganten, Fona, Hifi Klubben samt B&O-butikken i Odense og internetbutikken NB Radio. Den røde liste tæller derimod 20 butikker.

Bent Bøkman håber, at mange forbrugere vil hjælpe med at indrapportere gebyr-erfaringer fra de cirka 400-500 butikker, som rådet ikke har ressourcer til at kontakte, men forbrugerne opfordres også til at melde tilbage med erfaringer fra de butikker, som hævder, at de har droppet gebyret.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere