Er lækket iPhone 4G et lurvet salgstrick?

Hemmeligt styrede læk eller simpel sammensværgelsesteori?

Artikel top billede

Udover at være et succesfuldt selskab og et stærkt brand er Apple også kendt som et yderst hemmelighedsfuldt firma, der holder alle informationer under streng – nogen vil sige sygelig – kontrol.

Men hvor vidt strækker kontrollen sig i virkeligheden? Er det Steve Jobs’ über-kontrol, der står bag det tilsyneladende hændelige uheld, som en Apple-ansat med for mange øl indenbords havde med en glemt næste-generations tophemmelig iPhone 4G – et uheld, som altså i virkeligheden skulle være et omhyggeligt iscenesat fupnummer og et planlagt element i en større og styret kampagne?

Som med så mange andre sammensværgelsesteorier er det stærkt usandsynligt, at der nogensinde kommer noget overbevisende svar på spørgsmålene om, hvor vidt den 27-årige Apple-udvikler Gray Powell i virkeligheden tømte sine ølglas og lod telefonen ligge på baren, fordi han havde fået besked på det af sine overordnede.

Men kigger man på Apples historik, er der påfaldende mange læks, som har hjulpet firmaet til at få langt mere omtale af dets nye produkter end andre selskaber nogensinde kunne gøre sig håb om.

Omvendt kan man med god ret argumentere, at hemmeligholdelse og mediehype er to elementer, der kan virke indbyrdes selvforstærkende, og jo mere den cocktail koger, jo større er tilskyndelsen for de få, der har indsigt i det nye produkt, til at dele deres viden med omverdenen.

Men én ting er konkrete afsløringer. Noget anden er trends og tidligere tilfælde, der tilsammen tegner et mønster. Bloggen The Unoffcial Apple Weblog (TUAW) har moret sig med at samle en liste over de 11 største produkt-leaks igennem Apples historie.

Listen udnævner Gray Powells brandert-bårne iPhone4G-læk til det største gennem tiderne, og sammenligner derpå, hvor lang tid, der er gået mellem de forskellige produktlæk og selve lanceringen af produktet.

Billeder af Macbook Pro Unibody begyndte at cirkulere på nettet over tre måneder før selve lanceringen ved i oktober 2008.

Billede af Apple G4 Cube begyndte at cirkulere på nettet en uge før lanceringen tilbage i juli 2000. Apple truede med retssag for at få billederne fjernet – en taktik, som ifølge TUAW kan tages som tegn på, at produktet er virkeligt og rent faktisk tilhører selskabet.

Samme trussel tog Appel dog ikke i brug, da billeder af af iPhone 3G blev lækket i 2008, - et forhold, der dengang skabte ekstra tvivl om billedernes ægthed. Men billederne var gode nok, og 67 dage efter lækket blev selve produktet lanceret på udviklerkonferencen WWDC.

Andre læk og tiden mellem lækket og selve lanceringen af Appleproduktet er behandlet i detaljer på den Mac-kyndige blog her

Tror du, at Apples succes skyldes en markedsførings-taktik med superhøj hemmeligheds-tærskel garneret med strategiske læk til at lokke medierne på limpinden – eller er teorien om de bestilte læk blot en sammensværgelsesteori?

Kommentarfeltet er åbent. Debatten er lukket. ComON forbeholder sig ret til at slette indlæg, der der krænkende eller uforskammede ud over rimelige grænser.

Læses lige nu

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    AK Techotel A/S

    Positiv systemadministrator

    Københavnsområdet

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly