Billig pris er vigtigere end ekstra funktioner

Kunder gider ikke længere overfyldte teknik- og softwareprodukter, men vil hellere have en billigere kerneydelse.

Microsoft ville klare sig bedre, hvis de droppede al det unødvendige fyld i Word og nøjedes med at lave et godt skriveprogram med copy/paste, og Sony ville have solgt flere PS3'er, hvis de havde droppet Blu-ray afspilleren og sænket prisen.

Det er eksempler på det, som en ny rapport fra McKinsey konkluderer. Rapporten siger, at kunderne ikke bruger alle de avancerede funktioner, men i stedet holder sig til produktets egentlige funktionalitet. McKinsey har spurgt 2500 amerikanere, og de vil hellere have et billigt produkt fremfor al det avancerede tant og fjas.

Rapporten peger på succesen med netbooks som et eksempel på udviklingen. Det kan også tilføjes, at både Windows 7 og Snow Leopard skærer ned på overflødighedshornet og satser på en mere smidig oplevelse.

Ikke engang early-adopters bruger de avancerede funktioner i ny elektronik og software. I stedet holder de sig til produktets kernekompetence.

McKinsey mener, at der er et uudnyttet marked, hvis firmaerne skærer ned på støjen og sønker priserne med 30-50 procent.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S