Danske Spamfighter har netop sagt goddag til sin bruger nummer fem million.
Hver dag siger firmaet faktisk "buenos días", "guten tag" eller "bonjour" til næsten 4.000 nye brugere. For Spamfighters kunder kommer fra alle klodens hjørner.
De fleste brugere nøjes med at installere gratisversionen, men Spamfighters stifter Martin Thorborg fortæller til ComON, at der gennemsnitlig er 250.000 brugere af betalingsversionen. Det vil sige, at fem procent af brugerne har købt en betalingsversion.
Der er dog meget forskel på, hvor i verden brugerne er mest villige til at lægge penge på bordet for at undgå spam. For eksempel er 10 procent af brugerne i Danmark betalende. I USA har seks procent lyst til at betale. Kineserne er de mindst villige til at betale. Under 0,01 af dem er registret som betalende. Spamfighters bedste kunder finder man i Grønland, hvor 14 procent af brugerne betaler for produktet.
Selv om det langt fra er alle, der betaler for tjenesten, så er Spamfighter i dag en gældfri virksomhed efter opstarten i 2004.
At firmaet har udviklet sig til en god forretning kan også mærkes på det antal af interesserede købere eller investorer, fortæller Martin Thorborg. Men han og resten ledelsen har hidtil afvist at lade andre få del i kagen.
Ud over dagens jubilæum med fem millioner brugere, kan Spamfighter også fejre, at amerikanske PC Magazine i denne uge har bedømt softwaren til en næsten topkarakter.