Otte bredbåndsselskaber meldt til politiet

Otte danske bredbåndsselskaber er blevet meldt til politiet. Fullrate, Cybercity og Stofa er blandt synderne, der ikke har oplyst korrekte priser. En sag ude af proportioner, siger selskaberne.

Otte bredbåndsselskaber har vildført forbrugerne så voldsomt, at de fortjener en politianmeldelse. Det mener Forbrugerombudsmanden.

Når der reklameres for bredbåndsprodukter, så skal det tydelig fremgå, om der er bindingsperioder, oprettelsesgebyrer og hvad de samlede omkostninger er. Men det er mange danske internetudbydere ikke gode nok til.

Forbrugerombudsmanden har nu meldt følgende otte selskaber til politiet:

- Dansk Bredbånd
- Dansk Net
- Fullrate
- Onfone
- Telia Stofa
- Telmore A/S
- Sonofon A/S (Tele2 A/S og Cybercity A/S)
- Bredbånd Nord I/S (Inklusiv datterselskaberne ESV Bredbånd A/S, Nyfors Fibernet A/S og ENV Fibernet A/S)

Alle selskaber har på den ene eller anden måde oplyst "urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser" i deres reklamer. Det er en overtrædelse af markedsføringslovens §3.

Desuden er både Fullrate og Dansk Net blevet meldt for overtrædelse af markedsføringslovens §13. Det vil sige manglende oplysninger om den samlede pris for varen "inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter".

Støvede sager

Politianmeldelserne er et resultat af gennemgange af selskabernes hjemmesider i september 2008.

Men hos Telenor (tidl. Sonofon) erkender man, at der for få dage siden blev fundet ét sted på hjemmesiden, hvor de lovmæssige prisoplysninger ikke var oplyst.

»Vi har rigtig mange platforme, der skal opdateres. Og her er der så sket en smutter. Vi har ingen grund til at stikke blår i øjnene på vores kunder, så vi er rigtig kede af fejlen, som vi rettede med det samme,« siger pressechef Peter Glüssing.

Men hos flere andre selskaber mener man, at Forbrugerombudsmanden skyder gråspurve med kanoner.

Hos Fullrate og Telia Stofa drejer politianmeldelsen sig om én sag hos hvert firma i september. Begge fejl blev rettet sidste år.

Derfor er forundringen stor i Horsens, hvor den manglende prisoplysning beskrives som en menneskelig fejl.

»Vi er et lovlydigt firma, så hvis vi har gjort noget forkert, så står vi selvfølgelig ved det. Dog vil jeg sige, at denne sag har en størrelsesorden, som gør, at den hører til et helt andet sted. Vi har ikke lavet en forsætlig handling, og vi har rettet fejlen. Det er så lille en sag, at jeg ikke forstår, at det bliver til en politianmeldelse,« siger administrerende direktør hos Telia Stofa Ole Simonsen, der kalder sagen for godt og grundig træls.

Dårlig undskyldning

Forbrugerombudsmandens kontor oplyser, at der tidligere er blevet udsendt generelle advarsler til branchen, og at man ikke længere vil nøjes med advarsler.

Men argumentet om at sagen skulle være et pr-stunt frem for forbrugerbeskyttelse, holder ikke vand.

»Baggrunden for, at Forbrugerombudsmanden har udsendt en pressemeddelelse, er, at Forbrugerombudsmanden efter lovgivningen er forpligtet til at informere offentligheden og derved forbrugerne, når han politianmelder virksomheder,« siger Susanne Richter, Procedurefuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

At der er i nogen tilfælde er gået flere måneder mellem anmeldelsen og firmaernes første orientering i december skyldes, at Forbrugerombudsmanden er nødt til at lave en grundig gennemgang af sagerne, inden der indgives politianmeldelse, forklarer hun.

Hvis politianmeldelsen munder ud i en dom, kan selskaberne se frem til bødestraffe.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere