Sider som Facebook, MySpace og LinkedIn er nærmes blevet synonymer for sociale netværk. Men selv om de tre nævnte har sat sig massivt på markedet, så mener to danske iværksættere, at der stadig er plads til deres nye projekt.
Connectture er navnet på det forhåbningsfulde projekt.
Som lignede tjenester skal det være muligt at netværke med tidligere, nuværende og kommende bekendtskaber og finde arbejde eller rekruttere nye medarbejdere.
Iværksætterne Shahid Butt og Mads Schjølin vil især gerne stjæle brugere fra den professionelle netværkstjeneste LinkedIn.
Til Erhvervsbladet siger de:
»...Vores mål er også at tilbyde indhold, som vil være værdifuldt for brugerne - vel at mærke indhold, som ikke er brugergenereret. Mest af alt ønsker vi at skabe et netværk, der opfordrer til mere hyppige besøg - på samme måde som mange tjekker deres Facebook hver dag.«
En af de konkrete nyskabelser på Connectture i øjeblikket er en slags boganbefalinger ud fra brugerens oplysninger.
Connectture deltager i Erhvervsbladets såkaldte Vækstpanel. Her siger SiteCore-direktør Michael Seifert, at der er potentiale i Connectture, men at der ligger store udfordringer på de to iværksætteres videre færd.
»Som potentiel kunde skal jeg kunne forstå, hvorfor jeg skal melde mig ind i og bruge til på endnu en social service. I betragtning af, at den værdi som skabes af Facebook eller LinkedIn er "networking", så savner jeg, at Connectture bringer en ny dimension ind i billedet. Og det er ikke nok med en boganbefaling, som vi kender det fra Amazon.com - der skal noget nytænkning til,« siger Michael Seifert.