Om ganske få år kan du læne dig tilbage i bilens passagersæde og lade bilens automatiserede chauffør køre bilen hjem i garagen.
Det mener man hos en af verdens største bilproducenter GM. Talsmænd fra firmaet gætter på, at den førerløse bil er mindre end et årti ude i fremtiden. Det skøn bygger på, at meget af teknologien, som kan overflødigøre en menneskelig chauffør allerede er i brug. Der henvises for eksempel til automatisk fartkontrol, satellitnavigation og sensorer, der kan måle bilens afstand til omgivelserne.
Ifølge Larry Burns, der er ansvarlig for GMs udviklingsafdeling, så vil firmaet i første omgang indbygge computerchips og antenner i biler, som så selv kan finde vej på motorveje, men som stadig skal styres manuelt i byerne.
Larry Burns gætter på, at firmaet vil begynde at teste den førerløse bil inden 2015, så den kan være på gaden i 2018.
Men den optimistiske vision møder lidt kritik hos Sebastian Thrun, der er underviser på Stanford University. I november deltog han i et testløb med førerløse biler, hvor flere af bilerne måtte udelukkes. En af dem torpederede næsten en bygning, og andre biler parkerede sig selv - uden at have fået besked på det.
Men selv om realiseringen af teknologien ifølge Thrun ligger en del flere år ude i fremtiden, så forudser han, at teknologien kan have store positive effekter på trafiksikkerheden. For eksempel anslår han, at 95 procent af alle trafikdrab skyldes menneskelige fejl. Hvert år dør cirka 42.000 mennesker på amerikanske veje, og det tal kan halveres med teknologien, mener Thrun.