Japanere gider ikke iPhone 3G

(opdateret) Ifølge en ny undersøgelse lavet af iSHARE, vil 91 procent af japanerne undgå iPhone 3G når den lanceres den 11. juli. Kun beskedne 8,9 procent køber med sikkerhed en iPhone 3G.

Japanerne får ligesom danskerne adgang til iPhone 3G den 11. juli, men skal man tro de nyeste købesundersøgelser lavet af iSHARE, så får Apple svært ved at skabe en kæmpesucces i Japan.

I undersøgelsen siger hele 91 procent nej tak til en iPhone 3G, mens det kun er 8,9 procent af de restenrende japanere i undersøgelsen, der med sikkerhed vil have en iPhone.

En lignende undersøgelse sidste år viste, at 9,6 procent af japanerne ville købe købe iPhone dengang, så der er altså en lille tilbagegang, skønt Apple har opgraderet til 3G, som er det eneste, japanerne bruger.

Japanerne har dog ikke kun fravalgt iPhone, historisk set, men store dele af det internationale udbud af mobiler, især 2G-mobiler. Det skyldes japanernes forkærlighed for egne produkter på mobilmarkedet, samt specielle japanske forhold, som manglende understøttelse af den japanske tv-standard 1Seg, i mange mobiler. En anden problematik omkring udenlandske mobiletelefoner i Japan, er deres manglende skærmopløsning. Japanerne elsker høje opløsninger og anvender i bredt omfang 800x480, som en standard på skærme.

Undersøgelsen forsøger også at dokumentere, at japanerne måske fravælger iPhone fordi man ikke kan skifte batteri. Hele 77,1 procent af de adspurgte i undersøgelsen ønsker selv at kunne skifte batteri i deres enhed. Spørgsmålet var dog stillet til mobiltelefoner generelt og omhandler ikke udelukkende iPhone 3G.


Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly