Microsoft-partnere får for lidt

Microsofts forhandlere giver firmaet dumpekarakter i årets Image-undersøgelse.

Artikel top billede

Microsoft skylder forhandlerne en forklaring på, hvordan de skal tjene penge på softwaregigantens produkter efterhånden som flere og flere ydelser flyttes over på en cloud-platform.

I CRNs Image-undersøgelse 2010, som netop er blevet offentliggjort, giver forhandlerne en bundplacering til Microsofts avancer. Ud af 48 producenter vurderer forhandlerne Microsofts avancer til en 45. plads kun undergået Dell, Apple og Oracle.

En nærliggende forklaring på nedturen er, at Microsoft for sine cloud-produkters vedkommende har ændret sin forretningsmodel, så slutkunderne nu betaler et fast månedligt beløb i abonnement – direkte faktureret fra Microsoft med et fee til forhandleren på en fast procentsats.

I Image-undersøgelsen er Microsoft også ramt af en bemærkelsesværdig nedtur i kategorien »certificeringer«. Her har Microsoft været en suveræn nummer et så langt nogen kan huske tilbage i tiden. I år går forhandlernes vurdering kraftigt tilbage, og det er kun med det yderste af neglene, at Microsoft bevarer førstepladsen

Det må tages som et klart signal om, at de skærpede certificeringskrav i softwaregigantens nye forhandlerprogram langt fra alle steder bliver modtaget med jubel.

Kanaldirektør i Microsoft, Erik Kaae stiller sig uforstående over for forhandlernes reaktion og henviser til, at der ikke er sket nogen ændringer i forhandlernes margin. Men han siger, at han er opsat på at forstå baggrunden for den dramatiske udvikling.

»Vi er ekstremt partnerfokuseret og vi vil gøre meget for at vores partnerøkosystem fungerer godt,« siger Erik Kaae, og fastholder tidligere budskaber om, at forhandlernes indtjeningsmuligheder i de ydelser, som skal leveres rundt om de enkelte cloud-løsninger. Han erkender dog, at Microsofts meldinger har skabt en vis usikkerhed i kanalen.


Annonceindlæg fra FPT Software

Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S