Mange netbutikker ser stort på lovgivningen. Forbrugerne får enten forkerte eller mangelfulde oplysninger om mulighederne for at bytte eller klage, skriver Politiken. Den danske ekspert i forbrugerret, advokat Michael Thiesen fra Heilesen og Tvermoes Advokater, fandt efter at have søgt på nettet i nogle timer omkring tyve virksomheder, hvor forbrugerne ikke bliver informeret korrekt om deres rettigheder.
»Det er problematisk for forbrugeren, at firmaerne skriver sig ud af de klare regler om forbrugernes rettigheder. Og det er utroligt, at man kan finde så mange brodne kar«, siger Michael Thiesen til Politiken.
Forretningerne glemmer typisk at fortælle om retten til at fortryde købet inden for 14 dage og klage inden for to år.
Michael Thiesen fandt blandt andet flere butikker hos Danske Banks netshop, som ikke overholdt loven. Dansk Bank oplyser, at man har taget kontakt til forhandlerne og krævet, at de manglende oplysninger bliver tilføjet på hjemmesiderne.
Men også store virksomheder som FDB og tøjfirmaet Jardex har indtil nu fejlinformeret forbrugerne om klagefrister og returnering af varer. Begge lover at fejlen bliver rettet hurtigst muligt.