System-koks: Netbank opkræver gebyr på selvbetjening

Svært at ændre på SDCs netbank-system.

Visse pengeinstitutter opkræver tilsyneladende gebyr som betaling for, at kunderne får lov at betjene sig selv.

Det gælder for eksempel Basisbank, hvis kunder til deres undren kan konstatere, at de pålægges et gebyr på 300 kroner om året som belønning for, at kunderne ikke forstyrrer bankens medarbejdere, men klarer bankforretningerne selv. Af posterings-teksten for gebyret fremgår det, at det er ”gebyr på selvbetjeningsaftale”.

Forklaringen på det særegne gebyr skal findes i en tung procedure for tilretninger hos netbankleverandøren SDC.

Retteligt skulle gebyret hedde årsgebyr. Det er det samlede gebyr, banken opkræver for alle ydelser lagt under et. Men i det system, SDC har leveret, hedder posten selvbetjeningsgebyr og det navn er meget vanskelig at ændre hos SDC.

Basisbank ville meget gerne have SDC til at lave teksten i posteringerne om til ”årsgebyr”, men det har af forskellige grunde ikke rigtig kunne lade sig gøre i praksis.

Hvor mange andre banker og SDC-kunder, der er berørt af den særlige selvbetjeningsgebyr, vides ikke. Problemet er aktuelt for de banker og pengeinstitutter, der har valgt at samle alle smågebyrer i et årsgebyr.

Basisbank fortæller også, at mange kunder reagerer på selvbetjeningsgebyret, når det trækkes den ene gang om året – så mange, at det giver stærkt forøget pres på bankens support-afdeling.

For en udenforstående må det synes som en lille og enkel ting at ændre navnet på et gebyr i it-systemet, men i bankverdenen er tingene ikke altid helt så enkle.

Basisbank kommer som et af de mindre pengeinstitutter ud af flere hundrede andre ikke forrest i køen, når der skal foretages særlige tilretninger til bankens it-systemer.

ComON har forelagt problemet for SDCs, men endnu ikke vendt tilbage med en forklaring.

Basisbanks kommunikationsmedarbejder Henriette Borgen Zebedeus siger til ComON, at banken samarbejder med SDC om en løsning, og at hun ind til videre ikke ønsker at kommentere sagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere