Den årlige kvalitetskontrol af de offentlige hjemmesider i Danmark er ramt af tekniske problemer, som gør det næsten umuligt at sammenligne resultaterne på tværs af institutioner. I stedet for den planlagte dynamiske databaseløsning er resultaterne for 2004 offentliggjort som statiske dokumenter på projektets hjemmeside.
Brugerne skal selv bladre sig gennem de lange lister og kan ikke få resultaterne sorteret efter point, brugervurdering eller den samlede karakter, som den enkelte hjemmeside har fået.
IT- og Telestyrelsen, der er ansvarlig for projektet Bedst på Nettet, lægger skylden for de tekniske problemer hos en ekstern leverandør, som har leveret et ustabilt rapporterings-system.
»Det afgørende for os har været, at vi kunne offentliggøre resultaterne samlet til tiden. Derfor har vi valgt at udsende alle resultaterne i statisk form i stedet for den planlagte databaseløsning. Den har vist at være for ustabil, og vi ville ikke risikere, at resultat-visningen ville blive ukorrekt. Det er meget vigtigt for deltagerne, at alle resultater er helt korrekte,« siger kontorchef Hugo Prestegaard hos IT- og Telestyrelsen til ComON.
Han fortæller at de tekniske problemer er opstået i forbindelse med implementeringen af et nyt rapporterings-system fra en ekstern leverandør. IT- og Telestyrelsen oplyser at man er i dialog med leverandøren for at diskutere projektets fremtid.
»Det er især muligheden for at sammenligne sine resultater med andre, som mangler i den statiske løsning, og det er nok det mest beklagelige. Men den enkelte institution kan jo stadig finde 3-4 andre institutioner på listen, som man ønsker at sammenligne sig med,« siger Hugo Prestegaard.
Bedst på Nettet vurderer hvert år tusindvis af offentlige netsteder ud fra kriterier som brugervenlighed, nytteværdi, åbenhed og brugervurdering. De enkelte hjemmesider får tildelt mellem en og fem netkroner.
Den officielle uddeling af priser til de bedste offentlige hjemmesider i syv kategorier finder sted den 17. november.