Søgemaskinen ChaCha forsøger at gå nye veje ved at lade menneskelige hjælpere assistere brugere, der ikke selv kan finde svar, de søger på nettet.
Søgemaskinen har fået en del opmærksomhed, men det lader til, at ChaCha langt fra tjener penge endnu.
Ledelsen oplyser nemlig, at man nu vil udskifte det nuværende lønningsystem, hvor hæren af hjælpere cirka får en krone per besvarede spørgsmål. I fremtiden skal de tilknyttede kun aflønnes så "godt", hvis de giver gode besvarelser.
For at give hjælperne et incitament til at give brugerne særdeles gode besvarelser, så får de fremover kun en krone (20 cents), hvis servicen er i top. Ellers halveres lønnen.
På et forum for ChaCha-hjælpere er utilfredsheden begyndt at brede sig.
»Jeg har regnet lidt på det, og regnet ud at det kræver 500 besvarelser for at tjene 100 dollars. Hvis det tager tre minutter per besvarelse, så er det 20 besvarelser i timen. Så skal man arbejde 25 timer for at tjene 100 dollars 100 (cirka 500 kroner). Det er latterligt,« lyder en af forum-posterne.
Chefen for ChaCha regner dog med, at de bedste hjælpere kan tjene op til otte kroner i timen. Men det er slet ikke penge, der driver værket for de mest aktive hjælpere.
»Penge er ikke den primære motivation for vores bedste hjælpere. Den primære motivation er at være del af et videndelende fællesskab, som kun er åben,« siger administrerende direktør Brad Bostic.
Ifølge ChaCha er der over 20.000 tilknyttede "søge-hjælpere".
ChaCha har også en søgemaskine, der passer til mobiltelefoner. Næste år vil firmaet lancere en tjeneste, hvor registrerede brugere på samme facon enten kan sende en besked eller ringe til ChaCha og bede den venlige person om for eksempel at booke en rejse, købe en ting eller reservere en biograbillet.