Surftown træt af tæsk på Trustpilot

Surftown savner nuancer på Trustpilot, hvor webhotellets omdømme kaldes "negativt", selv om de fleste nye bedømmelser er positive. Siden med de brugerdrevne bedømmelser afviser kritikken.

"Vi har fundet negativ omtale af
Surftown.dk".

Sådan står der på Trustpilot.dk, hvis man leder efter brugernes holdning til webhotellet Surftown.

Den ordlyd er Surftown selvsagt ikke særlig begejstret for. Primært fordi fordelingen af positive og negative bedømmelser er 50/50, men også fordi mange af de seneste bedømmelser ligger i den positive ende af skalaen.

Surftown fik så sent som i april i år en fin svensk pris, der hyldede selskabet for at have den bedste kundeservice blandt en række undersøgte webhoteller.

Thomas Folmann, der er markedsdirektør i Surftown, erkender, at firmaet tidligere med rette kunne kritiseres for sin kundeservice. Men han mener ikke, at firmaets nuværende serviceniveau beretter teksten: "Vi har fundet negativ omtale af Surftown.dk".

Hos Trustpilot giver man Surftown ret i, at formuleringen kan virke en anelse kategorisk.

»Hvis vi skal opsummere 52 brugerbedømmelser i ét statement, så det giver mening hos forbrugerne, så kan det ikke undgås, at teksten bliver lidt generel. Men vi vil da meget gerne have en lidt mere nuanceret formulering,« siger Trustpilot-direktør Peter Holten Mühlmann, der dog varsler ændringer hos Trustpilot i den kommende tid, som muligvis vil imødekomme kritikken.

Kan sagtens ændres

Han mener ikke, at der er noget galt med Trustpilots algoritmer. Det er alene de fem forskellige formuleringer, der hæftes på den såkaldte "Trust", der kan give anledning til kritik.

»Men hvis et firma for eksempel har en "Trust" på 80, så står der: "Vi har fundet mest positiv omtale", men når man har en "Trust" på 80, så betyder det jo også, at der findes negativ omtale et sted,« siger Peter Holten Mühlmann med henvisning til at formuleringerne ikke altid rammer plet.

Han tilføjer, at brugerne langt fra udelukkende bruger de små formuleringer til at danne sig et indtryk af en given butik.

»Han har ret i, at Surftown er i et grænseområde, hvor vi godt kunne være mere nuancerede i vores formuleringen. Men på den anden side, så kan han jo bare bede alle de tilfredse kunder, som han påstår, at han har til at lægge en bedømmelse hos os, så kommer han ud af grænseområdet,« lyder opfordringen.

Trustpilots kategori skiller efter 60, hvor "Vi har fundet negativ omtale" skifter til "Vi har fundet positiv og negativ omtale".

Hele diskussionen kan man finde på Surftowns blog.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

IFS Danmark A/S har pr. 27. august 2025 ansat Charles Nguyen som Digital Sales Executive. Charles skal især beskæftige sig med at hjælpe kunder med at omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber værdi for virksomheden. Charles kommer fra en stilling som CX Specialist Account Executive hos Oracle Nederland BV. Charles er uddannet Can.ling.merc. Charles har tidligere beskæftiget sig med at sælge Oracle CX-løsninger til både Mid-Market og Enterprise-kunder på tværs af Norden og DACH. Nyt job

Charles Nguyen

IFS Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Iver har pr. 1. september 2025 ansat Marie Windekilde som Head of Cybersecurity Advisory. Hun skal især beskæftige sig med ledelse af konsulenter inden for cybersikkerhed. Hun kommer fra en stilling som Chief of Branch hos Forsvarets Efterretningstjeneste. Hun har tidligere beskæftiget sig med sikkerhed i forsvaret i mange år. Nyt job
Criipto har pr. 1. august 2025 ansat Melinda Czirják, 37 år,  som Governance, Risk and Compliance Officer. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og drive virksomhedens governance-struktur for informationssikkerhed og compliance. Hun kommer fra en stilling som Security Governance Lead hos SimCorp A/S. Hun er uddannet International Economy and Business (MSc) og International Studies (BA). Hun har tidligere beskæftiget sig med cybersikkerhed siden 2013, bl.a. med implementering af ISMS og forretningsresiliens. Nyt job