Den stigende interesse for digital tv kan aflæses i koncern-regnskabet fra Odense-virksomheden Kjaerulff 1, som i det seneste regnskabsår har øget sin omsætning med 21 mio. kr. til 176 kr. I samme periode er resultatet før skat steget fra 2,8 til 7,4 mio. kr. og egenkapitalen er vokset med fem mio. kr. til 40 mio. kr. Selskabet udvikler og sælger digitale tv-bokse.
»Trods øget konkurrence og et fald i det generelle prisniveau på 20-25 procent har vi formået at øge omsætning og indtjening. Det skyldes i høj grad, at vi har styrket såvel vores udviklingsafdeling som vores salgs-organisation,« siger Karsten Kjærulff, bestyrelsesformand for koncernen.
Selskabet henter størstedelen af sin omsætning fra salget af digitale tv-modtagere, som produceres i Kina. Kjaerulff 1 har en markedsandel på 20-25 pct. i de nordiske lande.
Den adm. direktør i selskabet, Karsten Hansen, fortæller at den teknologiske udvikling gør, at produkterne typisk bliver forældede allerede efter halvandet år.
»Hele markedet for digitale tv-modtagere er i øjeblikket i en omstillingsproces, der stiller store krav til os som leverandører og udviklere. Derfor har vi også valgt at opgradere vores udviklingsafdeling til otte ansatte. Dermed sikrer vi, at vi også fremover er i stand til at ramme timingen i markedet og levere de rigtige produkter på det rigtige tidspunkt,« siger Karsten Hansen.
Kjaerulff 1 har allerede startet udviklingen af en ny ip-baseret produktgeneration som foruden de traditionelle distributionsformer jordantenne, kabel og satellit modtager signaler over bredbånds-forbindelser.
Sidst på året flytter selskabet med 63 ansatte til et nyt kontor på 5.000 kvm. i Tietgen byen i Odense.