Internet-brugere slås med langsomme forbindelser

Internet-brugere kan ikke være sikre på, at forbindelsens hastighed svarer til det som udbyderen lover.

Selvom man har betalt for en 2-mbit-internet-forbindelse kan man risikere at den reelle hastighed er meget lavere, skriver Politiken. Hos nogle internet-udbydere må mange brugere deles om den samme forbindelse ud til nettet - og det kan mærkes på hastigheden, ikke mindst i dagtimerne, hvor mange er på nettet samtidig.

I de seneste år er internet-udbyderne blevet bedre til at levere den lovede hastighed, men kunderne kan stadig ikke være sikre på, at man faktisk får det man har betalt for. Ifølge Anders Hjort Jensen, telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, findes problemstillingen stadig i dag.

»For eksempel kan ikke alle teleselskaber garantere en stigning i hastigheden, hvis man opgraderer sin forbindelse. Og det er bestemt utilfredsstillende, at man kan betale for noget uden at være sikker på at få det. Det er ligesom at købe en biografbillet og så se en anden film, end man har betalt for. Selskaberne burde kunne dokumentere eller garantere en gennemsnitshastighed«, siger Anders Hjort Jensen til Politiken.

Problemet opstår typisk på strækningen fra udbyderen og ud til resten af nettet, som nemt kan udvikle sig til en flaskehals. I stedet for at reservere en 10 mbit-linie til fem 2 mbit-brugere kan udbyderen eksempelvis sætte 10 eller 20 på den samme linie, fordi brugerne normalt ikke er koblet op samtidig. Men hvis mange brugere alligevel er på nettet på samme tid, falder hastigheden dramatisk.

»Der er en såkaldt overbookningsfaktor, som kan være værre hos nogle udbydere end andre. Udbyderne kan selvfølgelig ikke give en garanti for, at forbrugerne altid vil have den hastighed, de har betalt for, men det er helt klart urimeligt, hvis din forventning om, hvor lang tid det tager eksempelvis at downloade, overstiges meget«, siger teleanalytiker Torben Rune til Politiken.

Forbrugerrådet oplyser at man kun sjældent modtager klager over hastigheden i internet-forbindelser. Men det kan skyldes, at det er svært at måle den reelle hastighed. IT- og Telestyrelsen har dog udviklet et måleprogram, som kan bruges til at teste netforbindelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere