Gammel Windows-klient fældede Skype

Skype taler ud om årsagen til massivt nedbrud.

Det var en gammel version af Skype til Windows, der var skyld i, at Skype-brugere verden over ikke kunne ringe ringe til familie og venner og ønske dem glædelig jul lige op til juleaften.

Skypes tekniske chef (CIO), Lars Rabbe, fortæller i et blogindlæg om de fatale kædereaktioner, der fældede det store P2P-telenetværk med de danske rødder.

"Desværre, som resultat af en sammenstrømning af hændelser, server overbelastning, en bug i Skype for Windows-klienter (version 5.0.0.152), og faldet i antal supernoder, var Skypes funktionalitet ikke til rådighed for mange brugere i omtrent 24 timer," skriver Lars Rabbe.

Det hele begyndte, fortæller CIO'en, da en klynge af support-servere, der står for offline chat-beskeder til P2P-klienterne, den 22. december blev overbelastet. De sendte derfor forsinkede beskeder til klienter, og en del af dem, den omtalte version 5.0.0.152 til Windows, håndterede dem forkert og gik ned. Andre brugeres klienter gik ikke ned. Det var til gengæld en anden fejl, der fik nedbruddet til at brede sig som domino-brikker.

Hele 50 procent af verdens Skype-brugere havde nemlig den gamle Windows-version installeret, hvoraf omtrent 40 procent crashede. Blandt disse klienter var en fjerdedel af netværkets supernoder, der fungerer som en form for rygrad i netværket. Supernoderne, der fungerer som bibliotek for andre P2P-klienter. Nedbruddet skabte altså en overbelastning af de sidste supernoder i netværket.

Nedbruddet skete netop som Skype-telefonerne normalt gløder, ved nattetid i Danmark, og derfor fik de resterende op til 100 gange så mange forespørgsler som normalt. Supernoder har indbyggede mekanismer, der får dem til at lukke ned, hvis de er i fare for at distrahere værten, og derfor lukkede flere supernoder. Nedbruddet var altså svært at stoppe på dette tidspunkt.

Skype løste problemet ved at danne flere supernoder.

Skype, der både bliver brugt af private og firmaer, lover nu at forbedre deres system for at fikse bugs og få brugerne til at opgradere til den seneste klient-version. Skype vil desuden forbedre test-fasen, siger Lars Rabbe.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S