Google går i dybden med søgeords-analyse

Google gør det nu endnu nemmere at følge med i, hvad verdens befolkning finder interessant på Google. Det sker med tjenesten Google Insights for Search.

Hvilke ord søgte danskerne primært på i sidste måned? Og hvilke ord har canadierne primært søgt på for at finde information om flyrejser i de seneste 12 måneder?

Svaret på disse spørgsmål kan man finde med en ny tjeneste fra Google.

Firmaet har tidligere tilbudt lignende statistikker i Google Trends, men med det nylancerede værktøj, Google Insights for Search, er søgemuligheden gjort lettere og mere detaljeret. Google kalder selv det nye værktøj for en mulighed for at grave dybere i trends på nettet.

Det er nok primært reklame- og marketingbranchen, der kan drage nytte af værktøjet. Google foreslår for eksempel, at virksomheder kan bruge redskabet til at finde frem til de specifikke områder på kloden, hvor et givent søgeord optræder ofte - med henblik på at finde nye markeder.

Google Insights for Search overgår Google Trends på flere områder. For eksempel kan et såkaldt "heat map" grafisk illustrere søgevolumen og den regionale interesse.

En anden funktion er de såkaldte "rising searches", hvilket er søgeord, der har oplevet en markant fremgang siden sidste periode. For eksempel er Tour de France og Grøn Koncert absolutte topscorer i forhold til sidste måned.

Blandt andre søgemuligheder er muligheden for at se søgetendenser over tid. Ved at indtaste flere søgeord - adskilt af komma - kan man sammenligne deres popularitet i en periode.

En anden interessant funktion for især annoncører er muligheden for at se udviklingen for relaterede søgninger i forhold til de ord, som man har baseret sine egne reklamekampagner på.

De mest søgte ord i Danmark de sidst 30 dage var i øvrigt Youtube, DMI og Krak.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere