Hvilke ord søgte danskerne primært på i sidste måned? Og hvilke ord har canadierne primært søgt på for at finde information om flyrejser i de seneste 12 måneder?
Svaret på disse spørgsmål kan man finde med en ny tjeneste fra Google.
Firmaet har tidligere tilbudt lignende statistikker i Google Trends, men med det nylancerede værktøj, Google Insights for Search, er søgemuligheden gjort lettere og mere detaljeret. Google kalder selv det nye værktøj for en mulighed for at grave dybere i trends på nettet.
Det er nok primært reklame- og marketingbranchen, der kan drage nytte af værktøjet. Google foreslår for eksempel, at virksomheder kan bruge redskabet til at finde frem til de specifikke områder på kloden, hvor et givent søgeord optræder ofte - med henblik på at finde nye markeder.
Google Insights for Search overgår Google Trends på flere områder. For eksempel kan et såkaldt "heat map" grafisk illustrere søgevolumen og den regionale interesse.
En anden funktion er de såkaldte "rising searches", hvilket er søgeord, der har oplevet en markant fremgang siden sidste periode. For eksempel er Tour de France og Grøn Koncert absolutte topscorer i forhold til sidste måned.
Blandt andre søgemuligheder er muligheden for at se søgetendenser over tid. Ved at indtaste flere søgeord - adskilt af komma - kan man sammenligne deres popularitet i en periode.
En anden interessant funktion for især annoncører er muligheden for at se udviklingen for relaterede søgninger i forhold til de ord, som man har baseret sine egne reklamekampagner på.
De mest søgte ord i Danmark de sidst 30 dage var i øvrigt Youtube, DMI og Krak.