Den licensfinansierede britiske tv-station BBC bryder nu med 70 års politik og åbner for første gang for annoncefinansiering til et af sine projekter. Avisen "The Standard Europe" skriver at BBC planlægger at lancere en ny ambitiøs Internet-nyhedstjeneste på adressen BBCNews.com, der skal levere nyheder til et globalt publikum.
Datterselskabet BBC News Online skal udvikle den nye tjeneste, som kommer til at ligge på BBC's servere i New York. Det er ikke mindst det nordamerikanske publikum, der er målgruppen for det nye projekt, hvilket har rystet etablerede nyhedsmedier som CNN og MSNBC.
Ikke mindre kontroversiel er beslutningen om at lade den nye tjeneste finansiere gennem reklamebannere. Så sent som i 1997 afviste BBC's ledelse kategorisk, at reklamefinansiering kunne komme på tale. BBC mente dengang, at stationens public-service rolle kunne blive kompromitteret, hvis den blev afhængig af annonceindtægter.
Men BBC's nye direktør Greg Dyke har et andet motto: "tænk kommercielt," siger kilder i BBC til "The Standard Europe". BBCNews.com henvender sig til Internet-brugere udenfor England, der ikke betaler licens, og derfor er det også rimeligt at finansiere tjenesten gennem reklamer, lyder begrundelsen bag BBC's nye kommercielle planer.
Ligesom den danske debat om TV2's rolle på Internet er også BBC's talrige online-aktiviteter blevet mødt med skarp kritik fra britiske Internet-firmaer, der frygter at blive marginaliseret, når tv-giganten ruller sit kendte varemærke ud på Nettet. Også de nye planer er allerede blevet kritiseret, og en talsmand for den britiske Internet-brancheforening siger direkte, at planerne skal stoppes.
BBC's online-planer er blandt andet blevet forsinket af et opgør med domæne-pirater, der havde registreret adressen BBCNews.com. Først i oktober besluttede World Intellectual Property Organization (WIPO), at adressen skulle udleveres til BBC.
For ikke at støde britiske licens-betalere vil det nye site tilbyde en "cookie", som vil gøre det muligt at besøge nyhedstjenesten uden at blive præsenteret for reklamer, fortæller BBC.
(Kilde: The Standard Europe)