Google stiller skarpt

I næste uge opsender GeoEye en satellit, der skal forsyne Google Earth og Google Maps med de hidtil skarpeste farvebilleder.

Google Earth-entusiaster kan godt glæde sig. Leverandøren af kommercielle satellitbilleder, GeoEye, har nemlig underskrevet en aftale med Google, der betyder at brugere af søgegigantens korttjenester og klienter vil få adgang til de hidtil skarpeste satellitbilleder til kommerciel brug.

Den fjerde september letter GeoEye-1-raketten medbringende en satellit til en værdi af 502 millioner dollar. Rakketen, der skal bringe satelliten på plads i rummet, er smykket med et Google-logo på siden.

Satellittens linse kan ifølge Technology Review opfange objekter på blot 0,17 kvadratmeter. Lignende kommercielle satellitter kan opdage objekter på 0,36 kvadratmeter.

GeoEyes talsmand Mark Bender udtaler, at Google ikke har betalt for at have sit logo klistret på raketten. I samme åndedrag forklarer han, at søgegiganten hverken har økonomisk interesse i GeoEyes eller firmaets nye satellit.

»Google er interesseret i at modtage satellitbilleder i højeste kvalitet, og som et symbol på dette samarbejde har vi indvilget i, at smække Googles logo på den første trin af raket-opsendelsen,« siger Mark Bender.

Bliver opsendelsen en succes, regner Googles talskvinde, Kate Hurowitz med at modtage de nye billeder efter 45-60 dage.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job