Forbrugerombudsmanden har set sig sur på SMS Kviklån. Så nu er firmaet blevet politianmeldt.
SMS Kviklåns forretning er udlån af penge. Som kunde hos selskabet skal man mere eller mindre bare sende en SMS for at oprette lånet.
Men den simple låneansøgning kan være en saga blot.
Forbrugerombudsmanden mener nemlig ikke, at SMS Kviklån lever op til deres forpligtelser i forhold til at oplyse kunderne om renteomkostningerne. Ombudsmanden har faktisk politianmeldt SMS Kviklån A/S for at give forkerte oplysninger.
Låneudbydere som SMS Kviklån skal give en række oplysninger til forbrugerne. For eksempel Årlige Omkostninger i Procent (ÅOP), der er den bedste målestok til at sammenligne forskellige lån.
I markedsføringen har SMS Kviklån godt nok opgivet deres ÅOP til at være mellem 20 og 35 procent. Men ifølge ombudsmandens beregninger, så kan firmaets ÅOP svinge mellem 15.000 procent og 1.000.000 procent.
»Hurtige lån via SMS er en af de dyreste låneformer overhovedet. Samtidig er lånene nemme at få. Derfor er det særlig vigtigt, at forbrugerne får de rigtige oplysninger om prisen,« siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.