Uambitiøs digital forvaltning i Danmark

Bankernes organisation, Finansrådet, kalder den digitale forvaltning i Danmark for uambitiøs. Mulighederne udnyttes ikke godt nok.

Danmark udnytter ikke mulighederne for digital forvaltning godt nok. Det siger bankernes brancheorganistion, Finansrådet. Kendskabet til mulighederne er for lille i befolkningen, og der er forvirring om, hvordan man som borger udnytter mulighederne for digital selvbetjening hos de offentlige myndigheder.

I bankernes brancheorganisation, Finansrådet, så man gerne at der kom mere gang i den digitale selvbetjening.

»Regeringen har med Den Digitale Taskforce selv anerkendt, at der er for lidt gang i digital selvbetjening i Danmark, og det er en holdning vi deler i Finansrådet,« siger Tina Füssel, der er afdelingschef for betalingsformidling i Finansrådet.

Ifølge Danmarks Statistik bruger 43 procent af befolkningen digital selvbetjening. Men kun 14 procent af dem benytter muligheden for at sende digital information, som for eksempel blanketter og ansøgninger tilbage til myndighederne. Resten udgøres af simpel informationssøgning, og download af blanketter, som man selv kan printe ud, og sende med almindelig post.

Den digitale taskforce har på den baggrund sat gang i en kampagne, der til efteråret skal øge befolkningens kendskab til mulighederne for digital selvbetjening.

Uambitiøst
Tina Füssel fra Finansrådet tøver dog ikke med at kalde Danmarks indsats inden for digital selvbetjening for "uambitiøs". Selvom Danmark ligger relativt godt placeret internationalt, så kunne det sagtens være meget bedre.

»Vi skal simpelthen ikke være tilfredse med bare at "være godt med". Danmark burde ligge helt i front, for vi har den teknologiske viden og infrastruktur, og en befolkning som er meget parat og interesseret i at benytte digitale selvbetjeningsløsninger. Der er kæmpestore muligheder som simpelthen ikke udnyttes godt nok,« siger Tina Füssel.

Hun påpeger blandt andet at TDC´s digitale signatur, som bakkes op af videnskabsministeriet, ikke har været den store succes. Den Digitale Signatur har på nuværende tidspunkt 383.000 tilmeldte, hvorimod bankernes Net-ID, ifølge Finansrådet bruges af 2.3 millioner danskere hver eneste uge.

»Millioner af danskere bruger deres Net-ID hver eneste uge til at betjene sig selv i netbankerne. Det er den største succes med digital selvbetjening i Danmark. Den succes syntes vi, at man skulle have lænet sig op ad i det offentlige Danmark, i stedet for at skabe forvirring med en digital signatur,« siger Tina Füssel.

Palle H. Sørensener chefkonsulent i Videnskabsministeriet med ansvar for den digitale signatur. Han mener ikke at det står så galt til:
»Vi må jo erkende at udviklingen ikke er gået så hurtigt som vi troede. Men vi kan altså også se, at interessen for signaturen er stigende, og det skyldes, at der nu er ved at være nok services tilgængelige til at befolkningen også syntes, at det er interessant at have en digital signatur,« siger Palle H. Sørensen.

Enkelhed er nøglen
Tina Füssel mener, at enkelhed er afgørende for borgernes lyst til betjene sig selv på nettet.
»Vi mener jo stadig, at vi med Net-ID har en løsning som har bevist sit værd i brug. Kunderne kan huske deres password, og det er en løsning som de bruger hele tiden. Vi så gerne Net-ID som mulighed på flere offentlige hjemmesider, da det ville gøre det enklere for brugerne, med en enkelt indgang til alle steder med digital selvbetjening,« siger Tina Füssel.

Hun fortsætter:
»Men det er ikke et spørgsmål om "os-eller-dem". Det handler om at få mere gang i den digitale selvbetjening, og det vil vi gerne bidrage til« lyder budskabet fra Tina Füssel.

I Videnskabsministeriet afviser chefkonsulent Palle H. Sørensen, også at planerne skulle være uambitiøse.

»Jeg syntes faktisk at det er et både godt og ambitiøst projekt som Danmark har sat gang i med den digitale signatur. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om, at det først er nu, at der for alvor er kommet gang i borgerservices, hvor borgerne kan benytte deres digitale signatur. Den slags tager tid at få på plads,« siger chefkonsulenten.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job