ComOFF: Spilanmelder giver læserne en ordentlig sviner

Journalister bliver ofte tilsvinet af læsere, men ingen får flere smæk end spilanmelderen.

Gamere er dedikerede mennesker. De dyrker deres hobby med en indædthed som ellers synes forbeholdt ironman deltagere og Apple/Linux-fetishister.

Al objektiv kritik eller mindre flatterende faktuelle oplysninger om deres favoritspil eller yndlingskonsol kan føre til en ordentlig omgang gruppebashing mod den formastelige journalist. Det er ingen undskyldning, at journalisten blot viderebringer kildernes erfaringer eller fortæller om målelige salgstal. For dedikerede gamere giver al ikke-positiv omtale ret til offentlig skamskydning af et hvilket som helst faglært fjols, og når omtalen ligefrem er udtryk for skribentens personlige holdning, så er det tid til at tage ladegreb på salonbøssen.

Og redaktøren af spilsitet Destructoid Jim Sterling forstår dem. Men efter at have læst blandt andet dette indlæg, mener han, at læserne kan blive endnu bedre til at tilsvine anmelderne.

Han indleder kronikken "How to respond to a videogame review" med følgende fakta:

"Nogle få gamere tror, at anmeldelser er skribentens personlige holdning, som i realiten er ligegyldig, så længe man selv har fornøjelse af spillet. De gamere er dumme og fatter tydeligvis ikke, hvad en anmeldelse er (...) Hvis et spil får en lav karakter, så vil spædbørn bogstavelig talt dø og floderne vil flyde med killingers røde blod. Anmeldelser kan ændre samfund og fjerne konger, og hvis man er uenig i scoren, så er det en forulempelse på niveau med, hvis skribenten havde voldtaget en 14-årig ordblind pige i rullestol og uploadet filmen til Youtube. En dårlig anmeldelse er faktisk endnu værre, og det er din pligt at tilsvine skribenten så meget, at han tilsidst tager sit eget liv. Derfor vil jeg nu hjælpe dig til, at reagere på anmeldelser på den helt rette måde," skriver Jim Sterling.

Her efter kommer Jim Sterling med en lang række råd til, hvordan man sikrer sig, at skribenten begår selvmord, bliver fyret, får en dårlig dag og ser hele sin familie falde fra hinanden. Jim Sterling opsumerer rådende med følgende:

"Nu ved du, hvordan du skal reagere ordentligt på dårlige anmeldelser, der er elendigt skrevet af en forudindtaget fanboy, der er elendig til spil, og som bevist provokerer for at få klik, og iøvrigt mente at Halo 3: ODST var godt."

Jim Sterling slutter med et fromt ønske til sine læsere:

"God vind mine venner, og må i vedblive med at være spilindustriens små ubetalte pr-repræsentanter i mange, mange spilanmeldelser fremover".

Få overblikket med ComONs nyhedsbrev. Tilmeld dig her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere