Webkunder ligeglade med pris

Det er ikke prisen, som er tiltrækkkende, men derimod webbutikkens udseende, viser en undersøgelse.

Kunder, der handler over nettet, går ikke synderligt op i, hvad varen koster. Det fortæller en ny undersøgelse fra e-handelsfonden.

Webhandlere var blevet spurgt i et åbent spørgsmål, hvad de afgørende faktorer for at vælge en webbutik var, og ingen svarede, at de prisen var vigtig.

Derimod svarede 17 procent, at firmaets internetside skal se professionel ud.

Line Ghisler er partnerchef hos Creuna, der laver e-handel for blandt andet Magasin og Illums bolighus. Creuna er et af firmaerne bag e-handelsfondens analyse.

Hun studser over, at webhandlere ikke har nævnt pris.

»Det er en udbredt opfattelse, at pris er meget vigtigt i relation til salg af varer på nettet, men det er altså ikke prisen, der fremhæves,« siger Line Ghisler.

Analysen viser derimod, at de webhandlende efterlyser professionelle hjemmesider.

»På internettet har forretningen ingen fysisk kontakt med kunden, og derfor man som virksomhed forsøge at forudse og besvare alle spørgsmål, forbehold eller usikkerheder en kunden kan have i forhold til at købe en vare. Heri ligger den store udfordring,« fortæller Line Ghisler.

Hver tiende kunde fortæller i undersøgelsen, at de gerne vil kende andre, der har handlet med den valgte webbutik, og syv procent vil gerne have, at det er et firma, kunden kender uden for nettet.

Under fem procent vægter det vigtigt, at butikker har e-handelsmærket, at produkterne er kendte, at siden er dansk eller at butikken har en telefon, man kan ringe til.

Line Ghisler understreger, at spørgsmålet om afgørende faktorer ved valg af e-butik er åbent. Vi kan ikke vide, om de adspurgte kunder rent faktisk går op i prisen som en kvalificerende faktor i forhold til at træffe en købsbeslutning.

I undersøgelsen bliver 1.300 webhandlere interviewet om året, og hvert kvartal bliver de foreløbige tal offentliggjort.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S