Dansk spil-håb har det hårdt

Et lovende Hollywood-samarbejde med udgiverfirmaet Eidos er gået i hårdknude og skaber problemer for den danske spiludvikler Deadline Games. Samtidigt har firmaet måttet fyre medarbejdere, selvom medarbejdermangel har været blandt firmaets store udfordringer.

Det børsnoterede Deadline Games har måttet fyre og skære ned efter et negativt første kvartal. Det fremgår af en børsmeddelelse.

"Omsætningen i årets første tre måneder er lavere end forventet, hvilket skyldes, at selskabet mod forventning endnu ikke har en yderligere produktionslinie i drift. Resultatet er påvirket af nedskrivningen af tidligere aktiverede udviklingsomkostninger med 750.000 kr.," skriver selskabet.

Ifølge Nyhedsbureauet Direkt har Deadline Games måtte skille sig af med 13 medarbejdere i den forløbne del af 2008.

Så sent som i februar kunne Børsen berette, at selskabets medarbejdermangel var så grel, at direktør Chris Mottes måtte tage til Ukraine for at hyre folk der.

Da Deadline Games for et måned siden fremlage årsregnskabet for 2007, kunne man i ledelsesberetningen læse om nogle af de knaster, der hæmmer spilfirmaets succes. Det er gået ud over den ellers så lovende aftale, som det danske firma fik med spilforlaget Eidos om udvikling af nye spil til Hanna Barbera studierne, der står bag tegnefilm som Flintstones, Tom&Jerry og Yogi Bear.

Hanna Barbera er ejet af giganten Warner Brothers. Aftalen, der ifølge Computerworld har en værdi af 100 millioner kroner blev indgået i august sidste år, men siden gik samarbejdet mellem danskere og amerikanere i hårdknude.

"Eidos har siden november 2007 været påvirket af omstruktureringer i forbindelse med ledelsesændringer og negative resultater. I den forbindelse er der i januar 2008
opstået uoverensstemmelser mellem Eidos og Deadline Games omkring afregningen af den senest
forfaldne milepælsbetaling. Ved regnskabets aflæggelse er udeståendet forsat genstand for drøftelser mellem parterne og så længe de pågår, er produktionsarbejdet
stoppet," hedder det lakonisk i den nylige ledelsesberetning i Deadline Games' årsregnskab.

I dagens børsmeddelelse siger selskabet, at det regner med at kunne skaffe ny kapital for at få driften til at løbe rundt:

"Deadline Games har haft en stram likviditet, men det er løbende lykkedes at opnå yderligere finansieringstilsagn fra både større investorer og samarbejdspartnere. Det er ledelsens forventning, at man også fremover vil være i stand til at opnå den fornødne finansiering til selskabets fortsatte drift," hedder det.

Deadline Games lagde sidste år sin strategi om, hvilket betød at man skrottede den traditionelle metode for udvikling og finansiering af nye spil, hvor spilforlagene finansierer en stor del af udviklingen
mod til gengæld at besidde de immaterielle rettigheder til spilkoncepterne. I stedet har Deadline
Games søgt en model, hvor selskabet egenfinansierer en større del af udviklingen mod til
gengæld at have mulighed for at fastholde de immaterielle rettigheder til spillene. Det skulle give mulighed for en større fremtidig indtjening, men medfører samtidig et større kapitalbehov.

Det egenudviklede og selvfinansierede spil, "Faith and a 45" som udvikles til Xbox 360, Playstation 3 og PC, blev i 2007 som planlagt klar til præsentation og kommercielle drøftelser med spilforlag og finansielle samarbejdspartnere. "Faith and a 45" er således udviklet til det såkaldte Vertical Slice-niveau, hvor kun enkelte baner er helt færdiggjort. Ifølge selskabet er der er "løbende kommercielle drøftelser med potentielle spilforlag" om fremtiden for "Faith and a 45",
der har forventet produktionsstart i tredje kvartal 2008.





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere