493 spam-emails giver 50.000 kroner i bøde

Webbutik får spambøde.

Det er lige meget, om modtageren er en almindelig forbruger, en forening eller en erhvervsdrivende.

Spam er spam, og spam giver bøder.

Det må indehaveren af nu nedlagte Sportswear4kids.com sande, efter webbutikken for et år siden sendte emails med tilbud på sportstøj til en række forskellige idrætsforeninger. De 493 emails giver nu ejeren en bøde på 50.000 kroner til den tidligere webbutiks-ejer.

Ifølge markedsføringslovens spambestemmelse paragraf 6 er det ulovligt at udsende elektronisk markedsføring uden forudgående samtykke.

"Modtagelse af spammeddelelser er til stor gene for mange danskere, og jeg er derfor glad for, at det med dommen endnu engang slås fast, at udsendelse af spam er et område, der ses på med stor alvor," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Ved udmåling af bøder i spam-sager bliver der blandt andet lagt vægt på antallet af udsendte spam-mails. Op til 100 overtrædelser udløser en minimumsbøde på 10.000 kr. For over 100 overtrædelser gives der en bøde på 100 kr. for hver overtrædelse. Således vil en bøde for 60 overtrædelser være 10.000 kr. og for 140 overtrædelser være 14.000 kr.

Udgangspunktet vil dog kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder. Når antallet af spammails er ekstremt højt, vil tallet desuden blive rundet ned.

Sportswear4kids.com er ifølge Forbrugerombudsmanden nedlagt, men hjemmesiden er stadig oppe at køre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere