Hvis du bestiller en internetforbindelse med en hastighed på 2 mbit/s - så kan du være næste 100 procent sikker på, at du aldrig får 2 mbit/s ind i din computer!
Men det skal være svært slut nu.
Forbrugerombudsmanden vil rydde op i internet-junglen, så danske forbrugere kan være mere sikre på, hvilke internethastigheder, de i virkeligheden bestiller, skriver Jyllands-Posten.
Hvis der er langt fra en central til en kundes bolig, kan det være svært at levere den hastighed, der står på kundens faktura. På samme måde bliver hastigheder nedsat, hvis der er mange brugere på nettet på samme tid.
Men forbrugerne bliver ikke gjort nok opmærksom på den store forskel, mener Forbrugerombudsmanden. I nogle tilfælde skal man forvente, at hastigheden i realiteten er 25 til 50 procent lavere end det lovede.
En løsning på problemet kan blive, at selskaberne tydeligt skal forsyne deres markedsføring med information om, at hastighederne kan være begrænset.
»De nye regler rydder op i forvirringen om bredbåndshastigheder, der har det med at lyde bedre i markedsføringen, end de i virkeligheden er,« siger jurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet, der støtter Forbrugerombundsmandens hensigt.
Ifølge Jyllands-Postens oplysninger træder reglerne i kræft den 1. april.