I den sidste måned er antallet af spam-beskeder steget dramatisk, fortæller sikkerheds-firmaet MessageLabs. Spam repræsenterer nu mere end 70 pct. af den totale mængde af elektronisk post.
»Vi forventer at det globale niveau vil nå 80 pct. inden midten af året,« siger Natasha Staley, sikkerhedsanalytiker hos MessageLabs, til BBC.
Den nye amerikanske spam-lovgivning, som trådte i kraft i begyndelsen af året, har ikke formået at begrænse syndfloden af uønsket reklamepost. Loven kræver blandt andet, at alle mails skal indeholde en gyldig svaradresse.
»Loven har ikke haft den virkning som vi havde håbet. Der er stadig store huller, og det bliver sandsynligvis nødvendigt at revidere loven,« siger Natasha Staley.
Mens den amerikanske Can-Spam lov tillader forsendelse af reklamepost - medmindre modtageren frabeder sig at modtage flere mails (opt-out) - er de europæiske regler baseret på en omvendt model (opt-in), hvor man aktivt skal tilmelde sig for at modtage reklame.
Den største internetudbyder AOL er gået sammen med Microsoft, Yahoo og Earthlink om at sagsøge hundredevis af de værste spammere i USA.
En analyse fra Clearswift viser at 40 pct. af alle spam-mails reklamerer for sundheds-relaterede produkter, mens 37,8 pct. reklamerer for finansielle ydelser.