DSB sprøjtede spam ud

DSB S-tog er meldt til politiet og risikerer gigabøde, som ikke er set siden Debitel-sagen.

”Nyd sommeren med din mobil. Køb et SMS-klippekort for kun 135 kr. med 24 klip a 1 zone til bus, tog og metro…..”.

Sådan lød indledningen på den sms-besked, som DSB S-tog ved en fejl udsendte til omtrent 200.000 kunder for et halvt år siden.

Forbrugerombudsmanden, der sørger for at firmaer lever op til forbrugerlovgivningen, har derfor nu meldt det statslige jernbaneselskab til politiet og anbefalet en bøde på 800.000 kroner.

Det var kunder, som havde købt billet via sms, der i strid med lovgivningen denne sommer fik tilsendt spam uden at have givet samtykke. I forbindelse med billetkøbet skal kunden også kunne afvise at modtage reklame med e-mail eller sms. Men denne mulighed fik DSB S-tog’s kunder dengang ikke, konkluderer Forbrugerombudsmanden.

 

Bøden kan blive gigastor

Forbrugerombudsmanden har anbefalet politiet at give DSB en bøde på 800.000 kroner. Beløbet er ikke set i den størrelse, siden teleselskabet Debitel, nu kaldet CallMe, for fem år siden fik 400.000 kroner i bøde. Oprindeligt idømte Sø- og Handelsretten teleselskabet rekordbøden på to millioner kroner for at udsende 12.000 sms-reklamer og 36.000 emails til danskere, der ikke var kunder i forvejen hos selskabet. Højesteret sænkede senere i 2005 bøden til 400.000 kroner.

Når Forbrugerombudsmanden anbefaler en bøde på 800.000 kroner til DSB, hænger det sammen med antallet af sms-beskeder, forklarer Forbrugerombudsmanden til ComON. Beløbet kunne dog have været større, hvis der var tale om danskere, der end ikke var kunder hos selskabet i forvejen.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S