12 års udvikling er færdig: Blizzard lancerer Starcraft 2

World of Warcraft skyld i verdens længste spil-forsinkelse

Artikel top billede

(Opdateret 15:46) Uden de store fanfarer eller så meget som et enkelt anmelder-eksemplar til it-redaktionerne rundt omkring har Blizzard lanceret den længe ventede opfølger til Real-Time-Strategi science fiction spillet Starcraft.

Starcraft 2: Wings of Liberty blev gjort tilgængeligt natten til i dag. Dermed har spillet været 12 år under vejs, får så lang tid er der gået siden etteren kom på markedet i forrige årtusinde.

Der er dog en meget god forklaring på den enorme forsinkelse, skriver BBC, der har talt med Blizzards internationale direktør Michael Ruder.

Han fortæller, at Blizzards planer med Starcraft 2 blev sat på den anden ende, da selskabet i 2004 lancerede World of Warcraft.

”Da vi sendte World of Warcraft på markedet, havde vi få hundrede ansatte. Nu har vi over 4.600, så det har da krævet en prioritering i virksomheden at håndterede den succes,” lyder det fra Blizzard-bossen.

Starcraft 2 minder ifølge de første meldinger fra folk, der har prøvet det, meget om det oprindelige spil. Der er de samme tre racer – to slags aliens: de telepatiske Protoss og de insektagtige Zerg. De er oppe mod de menneskelige Terrans, der har den gode evne, at de kan stjæle teknologi fra de andre to racer og modificere den til nye anvendelsformer.

Efter 12 års udvikling er grafikken i Starcraft 2 ikke så overraskende flottere end i etteren, skriver Wired, der også oplyser, at selve gameplayet er udformet efter modellen: ”If it ain’t broke don’t fix it.”

Starcraft 2 kan spilles på en pc eller Mac med meget moderate muskler (se systemkravene her) men kræver en betalt konto hos Blizzard.

Wireds omtale af Starcraft 2 er blandt de mere indsigtfulde, men selv dette blad har endnu ikke bragt en egentlig anmeldelse. Skulle nogle af ComONs læsere få lejlighed til at afprøve spillet, hører vi gerne deres mening i kommentarfeltet.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S