12 års udvikling er færdig: Blizzard lancerer Starcraft 2

World of Warcraft skyld i verdens længste spil-forsinkelse

Artikel top billede

(Opdateret 15:46) Uden de store fanfarer eller så meget som et enkelt anmelder-eksemplar til it-redaktionerne rundt omkring har Blizzard lanceret den længe ventede opfølger til Real-Time-Strategi science fiction spillet Starcraft.

Starcraft 2: Wings of Liberty blev gjort tilgængeligt natten til i dag. Dermed har spillet været 12 år under vejs, får så lang tid er der gået siden etteren kom på markedet i forrige årtusinde.

Der er dog en meget god forklaring på den enorme forsinkelse, skriver BBC, der har talt med Blizzards internationale direktør Michael Ruder.

Han fortæller, at Blizzards planer med Starcraft 2 blev sat på den anden ende, da selskabet i 2004 lancerede World of Warcraft.

”Da vi sendte World of Warcraft på markedet, havde vi få hundrede ansatte. Nu har vi over 4.600, så det har da krævet en prioritering i virksomheden at håndterede den succes,” lyder det fra Blizzard-bossen.

Starcraft 2 minder ifølge de første meldinger fra folk, der har prøvet det, meget om det oprindelige spil. Der er de samme tre racer – to slags aliens: de telepatiske Protoss og de insektagtige Zerg. De er oppe mod de menneskelige Terrans, der har den gode evne, at de kan stjæle teknologi fra de andre to racer og modificere den til nye anvendelsformer.

Efter 12 års udvikling er grafikken i Starcraft 2 ikke så overraskende flottere end i etteren, skriver Wired, der også oplyser, at selve gameplayet er udformet efter modellen: ”If it ain’t broke don’t fix it.”

Starcraft 2 kan spilles på en pc eller Mac med meget moderate muskler (se systemkravene her) men kræver en betalt konto hos Blizzard.

Wireds omtale af Starcraft 2 er blandt de mere indsigtfulde, men selv dette blad har endnu ikke bragt en egentlig anmeldelse. Skulle nogle af ComONs læsere få lejlighed til at afprøve spillet, hører vi gerne deres mening i kommentarfeltet.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Midtjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse