Er Google Buzz et flop?

Stor markedsdominans er ingen garanti for succes.

Kan man overhovedet forestille sig en bedre og mere lovende markedsføringsplatform for en ny Google-tjeneste end Gmail?

At inkludere den nye sociale netværkstjeneste Buzz som en ny og spædende feature, som alle millioner af Gmail-brugere i verden med eet har adgang til, skulle ifølge de fleste udregninger kunne give et rimeligt godt afsæt for Buzz.

Men alligevel Buzz har ikke fået meget ”buzz”.

Faktisk har der efter de indledende negative historier om Googles privacy-problemer med Buzz været forbløffende stille om tjenesten.

Nu kan det amerikanske reklame-netværk Chitika fortælle, at den målbare interesse for Buzz er faldet til stort set ingenting.

Både hvad gælder generelle netsøgninger og målt på søgeaktvitet på tværs at Chitika-netværkets 80.000 sites er Buzz i dag i bund.

Det startede ellers godt for Google Buzz, da den nye konkurrent til Facebook og Twitter blev lanceret i begyndelsen af februar. På Chitika-netværket kunne man registrere 1500 søgninger på ”Google Buzz” på selve lanceringsdagen den 9. februar – cirka 15 gange så meget som antallet af søgninger på Twitter.

Antallet af søgninger faldt derefter hurtigt – og stejlt.

Allerede den 15. februar var antallet af søgninger efter Buzz faldet til under ti om dagen og siden den 26 februar har søgeinteressen på Chitika-netværket ligget på een enkelt sølle søgning om dagen.

Til sammenligning har Twitter holdt en stabil interesse ved lige, hvilket afstedkom et gennemsnit på 84 søgninger om dagen.

Googles egen Trend-sammeling viser samme billede:

Twitter er hot, Buzz er not.

Naturligvis siger søgeinteressen ikke noget konkret om, hvor mange, der rent faktisk bruger Buzz.

Kan det tænkes, at Googles Twitter-pendant langsomt vil krybe ind i Gmailbrugernes bevidsthed og blive taget i brug af flere og flere uden at det generer noget ”buzz”, der kan måles på søge-statistikkerne?

Måske.

Google selv fortæller ikke noget om tallene. Meldingen fra selskabet lyder: ”Vi kommenterer ikke på tal.” Selskabet har dog tidligere sagt, at det gerne lancerer nye tjenester som prøveballon, hvis succes ikke er afgørende. 

Forskellen på Buzz og Twitter er primært, at det er muligt at skrive mere end 140 tegn i Buzz. Google forsøger desuden at kæde alle sine tjenester sammen, så man kan eksempelvis vise Picasa-billeder og Google Reader-elementer i sin nyhedsstrøm. Men måske mangler Buzz stadig en killer-applikation, der både kan interessere tech-vante brugere og hr. og fru Jensen.

Bruger du Google Buzz? Fortæl om det det i en kommentar.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension