TDC og Tele2 får nu opbakning fra Rådet for it-sikkerhed til deres seneste initiativer i kampen mod spam. Rådet mener at spam er en trussel mod den almindelige e-post som et seriøst arbejdsredskab og ser positivt på TDC og Tele2's nye spam-filtre.
Ifølge rådets formand, Allan Fischer-Madsen, er der to aspekter at tage hensyn til, når det drejer sig om filtrering af spam.
»Det ene er det it-sikkerhedsmæssige perspektiv, hvor vi slipper for spam e-post i et omfang, der forstyrrer vores arbejde og vores it-drift. Samtidig slipper vi for spam, der kan indeholde virus, der forvandler vores computere til spamspredere, hvis vi ikke er sikret godt nok,« siger han.
Det andet aspekt ved spamfiltrering er den fundamentale ret til at modtage den e-post, der sendes til ens adresse.
»Hvis Post Danmark sorterede breve eller reklamer fra og bestemte, hvad jeg skulle have gennem min brevsprække, ville det jo ikke stemme overens med den forestilling jeg har om at leve i et åbent og demokratisk samfund. Derfor er det vigtigt, at filtreringen er frivillig og kan slås fra,« påpeger Allan Fischer-Madsen.
Han ser de nye spamfiltre som en naturlig fortsættelse af internetudbydernes fælles branchekodeks, der blev formuleret i maj 2004.
»Vi skal have it-sikkerheden ind i alle produkter fra starten, så det ikke er noget ekstra man skal vælge eller købe. Den automatiske spamfiltrering er et godt eksempel på indbygget sikkerhed fra starten,« siger han.
TDC startede den automatisk filtrering af kundernes post i sidste måned og frasorterer nu omkring 63 pct. af alle mails som spam og 8 pct. som virus. De frasorterede mails bliver placeret i en mappe, hvor kunderne selv kan vælge, om man vil åbne eller slette dem.
Per Rasmussen, online-direktør for TDC Privat, mener at brugerne selv kan bidrage til, at mængden af spam bliver mindre.
»Man bør tænke sig om en ekstra gang, inden man tilmelder sig et nyhedsbrev eller lignende og passe på, hvor man i internet-fora skal bruge sin mailadresse,« siger han til ErhvervsBladet.