DHS: Forbavsende få it-klager

Dansk Handel og Sevice er i gang med at rydde op i gamle it-klager og er undervejs blevet positivt overraskede over, hvor få klager branchen egentlig har.

»Det er en myte, at it-branchen har mange klager,« lyder det fra chefkonsulent Lone Rasmussen fra Dansk Handel og Service.

Ifølge Lone Rasmussen har Dansk Handel og Service fået en oversigt over it-klager fra Forbrugerstyrelsen. Og med egne tal og tal fra FOIF, der dækker omkring 80 til 90 procent af hele it-markedet, kan chefkonsulenten konstatere, at der er meget få it-klager.

»I gennemsnit er der cirka 300 klager, hvoraf 180 klager bliver til noget, fordi forbrugerne blandt andet trækker sin klage tilbage eller får den afvist. Men vi har regnet os frem til, at der kun er 144 klager blandt vores og FOIFs medlemmer. Og det tal overrasker os positivt. Set i forhold til, hvor mange computere, der bliver solgt i Danmark, så er tallet absolut ikke alarmerende,« beretter hun.

Dansk Handel og Ssrvice har på eget initiativ taget fat på it-klagerne, som Forbrugerklagenævnet hidtil har siddet med.

»Det er ikke rimeligt, at en virksomhed og en forbruger skal vente i op til syv måneder for at få en klage behandlet i Forbrugerklagenævnet. Vi vil være med til at gøre det lettere for begge parter og giver nu en hjælpende hånd,« fortæller Lone Rasmussen, der har gravet frem til sager, der går helt tilbage til april 2004.

Mere om samme emne

TD SYNNEX Denmark ApS

Bid Support Specialist (Maternity Cover)

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Arkitekt

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren IT-tekniker indenfor serverhardware og datacenterdrift

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job