Ask.com bøjer sig for Googles overmagt

Lilleputten Ask.com opgiver nu at konkurrere med gigantiske Google.

Artikel top billede

Nu har Google én konkurrent mindre på søgemarkedet. Ask.com opgiver sin egen søgemaskine og erkender dermed, at det er umuligt at måle sig med giganten Google. Til sidst havde Ask.com kun en andel på sølle to-tre procent af alle websøgninger i USA. Det var alt for lidt til at kunne investere i den konstante videreudvikling af søgeteknologien, der er nødvendig for at kunne konkurrere på det hårde marked.

På Ask.com vil der fortsat være et søgevindue – men teknologien til søgemotoren skal leveres af et andet firma. Der er ikke så mange muligheder og spekulationer går på, at det kan blive Microsofts Bing-motor.

Fremover vil Ask.com koncentrere sig om det, som er firmaets oprindelige kernekoncept – at levere svar på spørgsmål skrevet i et helt almindeligt sprog som f.eks. ”What's a poppy” eller ”Why is a pencil yellow”.

Internet-iværksætteren Barry Diller betalte 1,85 milliarder dollar for Ask Jeeves i 2005 og forsøgte at etablere tjenesten som en konkurrent til Google under navnet Ask.com.

”I de forgangne år har vi konstateret, at man ikke kan konkurrere direkte med Google,” siger Diller til nyhedsbureaet Bloomberg.

Det er måske situationen i USA, men i f.eks. Kina har Google sværere ved at trænge igennem overfor den nationale søgemaskine Baidu. Microsoft har som bekendt startet et angreb på Google med Bing og sidder indtil videre på 11 pct. af websøgningerne i USA.

Ask.com har ændret strategi flere gange og droppet Jeeves-butlerfiguren – blot for at hente den tilbage igen. Nu skal Ask.com igen fokusere på spørgsmål-og-svar – men også her er der konkurrence fra firmaer som Quora og Formspring. Senest har Facebook startet en lignende funktion med spørgsmål og svar i naturligt sprog.

Beslutningen om at droppe Ask.coms søgeteknologi betyder at selskabets udviklingsafdeling bliver lukket og omkring 130 medarbejdere mister deres arbejde i USA og Kina.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil