Danmark er blandt de førende lande i Europa, når det gælder annoncevækst på nettet.
Det oplyser IAB Europe, der er de europæiske onlinemediers paraply-organisation.
IAB Europa forudser, at annonceomsætningen på internet vil nå 11,5 milliarder euro eller 86 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 38 procent i forhold til 2006.
Omsætningen fordeler sig på bannerannoncer, søgninger, markedspladser og onlinetelefonbøger samt e-mail markedsføring. Nogle af områderne har vækstrater på op til 70 procent.
I Danmark, Tyskland, Frankrig og Storbritannien forventes den generelle vækst at ligge på mellem 30 og 40 procent.
»At Danmark målt på forventninger til væksten er på linje med de største europæiske lande, viser at vi er et ekstremt veludviklet marked. Vi kunne se på IAB Europas årsopgørelse for 2006, at vi var et af de største lande når det gælder annonceomsætning på nettet pr. indbygger, og den position er det grund til at tro at vi holder i 2007,« siger Christian Peytz, formand for FDIM.
Den europæiske vækst betyder, at europæerne haler ind på amerikanerne. I 2006 var den amerikanske internet-annonceomsætning omkring 35 milliarder kroner større end den europæiske. Men i øjeblikket er forskellen nede på 15 milliarder kroner, hvis forudsigelserne holder stik.