Banker skal tage ansvaret for phishing

En engelsk forbrugergruppe mener, at banker bør tage ansvaret for phishing-angreb og godtgøre deres kunder.

Den engelske forbrugergruppe Which? kræver klare regler for, hvornår banker godtgør deres kunder på grund af phishing-fup.

I England har bankerne en frivillig ordning, Banking Code, som bekriver, hvordan en bank bør behandle sine kunder. Den er ved at være til en revision, og Which? mener, at det bør skrives ind, at kunder automatisk skal godtgøres for tab til phishere.

De peger på, at selv om nogle banker godtgør deres kunder, er det langt fra alle, og at bankerne selv er den del af problemet, fordi de sender e-mails til deres kunder.

Det er nemlig oftest e-mails til en bankkunde fra fupmagerne, der får folk til at hoppe i fælden.

I Danmark er reglerne dog rimeligt faste, da bankerne har samme regler for svindel med ens netbank, som ved svindel med ens Dankort.

Den engelske bankindustri anslår, at omkring 22 millioner pund, ca 250 millioner kroner, blev tabt til phishere i 2006.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere