I december blev flere store danske medier ufrivilligt distributører af virus via inficerede reklamebannere på deres hjemmesider. I går startede et nyt angreb.
Denne gang gik det ud over besøgende på TV2s hjemmeside.
Ved middagstid i går fik besøgende mulighed for at installere programmet "XP AntiVirus 2008". Hvis brugerne klikkede "ja", så blev programmet med det misvisende navn installeret.
Der er nemlig ikke tale om anti-virus men et stykke malware, hvilket blandt andet Symantec har påpeget.
Efter installation viser programmet jævnligt falske advarsler, som skal få brugeren til at betale for et unødvendig anti-virus program.
Godt forberedt
TV2 blev sammen med Ekstra Bladet og Berlingske også udsat for inficerede bannerannoncer sidste år.
»Vi vidste jo godt, at det ikke var et spørgsmål om vi blev ramt igen, men hvornår det skete igen,« siger Lars Bernt, kommerciel direktør i TV 2 Interaktiv.
»Det er en sårbarhed, som vi må leve med, for det sker tit, at der er nogen, som vi ikke tidligere har haft inde i systemet, der ønsker at reklamere hos hos.«
Han betegner angrebet i går som et "skvulp i havet" i forhold til de angreb, der fik branchen til at stå sammen om problemet i slutningen af 2007.
»Det her var overstået på en time. Og angrebet viste, at vores sikkerhedprocedure er intakt. Det skyldes ikke mindst, at vi har lært af situationen fra sidste år,« siger Lars Bernt.
Da de pågældende bannerreklamer hos TV2 var identificerede adviserede mediahuset via brancheforeningen FDIM i går sine kollegaer på de andre landsdækkende medier.