Kommentar: Forbrugernes penge smidt ud på fiber

Betalingsstandsningen i Midtvest Bredbånd bekræfter flere års kritik af elselskabernes milliardsatsning på udbygningen af fibernet, siger teleanalytiker John Strand.

Elselskabernes satsninger på udbygning af fibernet-forbindelser kan ende med et tab i milliardklassen for de kundeejede selskaber. Men den truende fiasko bør ikke komme som en overraskelse, mener teleanalytiker John Strand.

»Elselskaberne har i flere år været i færd med at smide kundernes egne penge ud ad vinduet ved en amatøragtig investering i at udbygge fibernet-forbindelser. Satsningen er sket uden en seriøs vurdering af, om elselskabernes reelt kan forrente deres investeringer,« siger John Strand til ComONs søstermagasin CRN.

Hans kommentar er udløst af nyheden om, at Midtvest Bredbånd er gået i betalingsstandsning. Ifølge Midt Vest Bredbånds bestyrelsesformand, Flemming Poulsen, er betalingsstandsningen udløst af finanskrisen, som har fået bankerne til at slukke for kreditten. Men den forklaring giver John Strand ikke meget for.

»Det er hjerteskærende at høre den forklaring. For et par måneder siden måtte man nedskrive værdien af selskabet med 267 millioner kroner. Hvis man på nogen måde havde forestillet sig at forrente den slags beløb med blot 11.000 kunder tilsluttet, vidner det kun om dårlig og fuldstændig urealistisk ledelse,« siger John Strand.

Han mener, at det er fuldstændigt forventeligt, at kunderne siger nej til fibernet-forbindelser, som på grund af de store investeringer er uforholdsmæssigt dyre sammenlignet med andre og mere tidssvarende produkter på markedet.

»Jeg og flere andre har i årevis kritiseret investeringerne i fibernet, fordi der var og er en stor risiko for at det i sidste ende bliver elselskabernes kunder, der selv kommer til at betale regningen for direktørernes forsøg på at lege forretningsmænd,« siger John Strand med henvisning til at elselskabernes investeringer i Midtvest Bredbånd og andre tilsvarende selskaber er stiftet på basis af de formuer, som endte i elselskabernes kasser, da energisektoren blev liberaliseret tilbage i 90erne

John Strand vurderer, at fibernet-eventyret kan ende med at koste forbrugerne op mod 15 milliarder kroner.

»Til dato har elselskaberne samlet set investeret et sted mellem fire og fem milliarder kroner i fibernet, og ifølge de seneste meldinger fra selskaberne, har de planlagt investeringer for op mod 15 milliarder. Men det er svært at se, hvordan man skal kunne forrente så store beløb rent forretningsmæssigt,« siger John Strand, som derfor forudser flere betalingsstandsninger i den stribe af bredbåndsselskaber, som elselskaberne har oprettet de seneste år.

Han peger samtidig på, at den samme skæbne kan ramme andre af mere eller mindre eksotiske virksomheder, som elselskaberne har kastet sig ud i. Her nævner John Strand blandt andet selskaber som Dansk Bredbånd, Smile Content og onlinebutikken Wupti, som alle er enten helt eller delvist ejet af forskellige energiforsyningsselskaber.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S