Digitale nyhedsbreve lever i bedste velgående

Danskerne har stadig smag for nyhedsbreve, men den digitale markedsføring skal være intelligent - ellers siger modtagerne nej tak.

Elektroniske nyhedsbreve har fulgt med siden internettets folkelige gennembrud, men det aldrende reklameværktøj er stadig anvendeligt.

Det mener danske Zoomio, der udvikler styringsværktøjer til digitale marketingskampagner.

Zoomio har noteret, at firmaets næsten 500 kunder har udsendt dobbelt så mange nyhedsbreve ud i den aktuelle juletid - sammenlignet med sidste år. Direktør Per John Jensen mener ikke, at selve fremgangen i sig selv er beskrivende for nyhedsbrevets succes - det er i stedet modtagernes brug af nyhedsbrevene.

»Selv om der er sket en fordobling af udsendte e-mails, så er åbnings-raten det samme som sidste år. Det samme er det, vi kalder call-of-action raten, altså at modtageren på en eller anden måde reagerer på mailen. Når man kan øge mængden af mails så meget - uden at folk melder sig fra - så er det vores opfattelse, at nyhedsbrevet stadig har sin berettigelse,« siger Per John Jensen.

Men Per John Jensen understreger, at det bliver stadigt mere vigtigt, at den digitale kommunikation er gennemtænkt - ellers bliver potentielle kunder hurtigt til irriterede personer, der framelder nyhedsbrevet. Hans tre tip til firmaer, der vil kommunikere via digital markedsføring.

- Tilret din kommunikation til modtageren. Sørg for at indholdet er relevant. Send ikke e-mails hvis du ikke har noget at sige.

- Sørg for at du har en relation til dine modtagere - ud over nyhedsbrev. Sørg for at dine modtagere kender dit firma.

- Subject (Overskriften i e-mails) skal være relevant i forhold til indholdet. Ingen gider læse en mail, der hedder: "Nyhedsbrev #2"

Men selv med gode råd og tips, så mener Zoomios direktør, de fleste firmaer først får det fulde udbytte, hvis de automatiserer processerne omkring nyhedsbrevsudsendelse. Han henviser naturligvis til Zoomios produkter.

Zoomio kan for eksempel sørge for, at personer, der klikker sig ind på et nyhedsbrev - men ikke køber en vare - kategoriseres og i fremtiden modtager særskilt information baseret på de produkter, han har interesseret sig for i nyhedsbrevet.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere