De små og mellemstore danske virksomheder bør overveje at outsource it-driften helt eller delvist. Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse, som IDC har udarbejdet for hostingfirmaet Mondo. Den nye undersøgelse ligger i forlængelse af en tilsvarende nordisk IDC-måling fra efteråret, som pegede på økonomiske gevinster ved at outsource it-driften. IDC henviser dog til, at der ikke er tale om store direkte besparelser. Hovedargumentet er, at it-outsourcing skaber driftsstabilitet.
Men op mod 40 procent af de små og mellemstore virksomheder ønsker stadig ikke at anvende outsourcing. Ifølge undersøgelsen er det økonomi og kvalitet i forhold til den leverede service, der vækker størst bekymring. IDC og Mondo har udviklet et økonomiværktøj, som skal gøre det lettere at sammenligne udgifterne ved fortsat intern drift i forhold til outsourcing.
»Selv om direkte besparelser måske ikke er den vigtigste årsag til outsourcing, så ønsker virksomhederne naturligvis at sikre sig, at økonomien er i orden. Med dette værktøj skaber vi overblik over den reelle udgift og sammenligner med en outsourcing-aftale, der beregnes som en månedlig afgift pr. bruger. Resultatet vil naturligvis ikke altid pege på outsourcing som en direkte økonomisk gevinst, men virksomhederne får et godt overblik over, hvad pengene bruges til, og hvilke aftaler der måske skal revideres,« siger Jørgen Lyngsdal fra Mondo.
Selskabet vil nu tilbyde en komplet outsourcing-løsning til virksomheder, som anvender Microsoft Business Solutions-platformen.
»Vi ser en klar markedsmulighed i at tilbyde komplet outsourcing til virksomheder, som bruger et af Microsofts ERP-produkter, herunder MBS Navision, MBS XAL og MBS Axapta. Frem for kun at tilbyde outsourcing af ERP-programmer udvider vi nu outsourcing-løsningen, så den også omfatter alle andre programmer - dvs. mail, office-programmer, sharepoint, intranet osv,« siger Jørgen Lyngsdal.
Senioranalytiker fra IDC, Mette Søeborg Ahorlu, mener at en række faktorer er nødvendige for at gøre it-outsourcing til en succes.
»Vi oplever, at mange virksomheder er blevet markant bedre til at beskrive deres forventninger til it-outsourcing. Når it-leverandørerne samtidig er blevet bedre til at holde, hvad de lover, så har vi opskriften på succes. Virksomhederne ved, hvad de vil have, og de får, hvad de betaler for, og for SMB'erne er det ikke mindst driftsstabiliteten og tilgangen af it-kompetence, der er de store gevinster,« siger Mette Søeborg Ahorlu.