B&O er i kæmpe minus - eksdirektør kalder ledelsen arrogant

Bang & Olufsen har mistet 1,1 milliard i omsætning på et år og har på et halvt år fået et minus på 205 millioner kroner. Tidligere topchef kalder ledelsen arrogant og bedrevidende.

B&O har forpasset en historisk chance for at vinde kampen om dagligstuen.

I stedet for at overføre sin designekspertise til fladskærme og mp3-anlæg, har Struer-virksomheden nølet og ladet tyske Löewe overtage high-end markedet, mens blandt andre koreanske Samsung har udkonkurreret B&O på design til en billigere pris.

Formentlig derfor styrtdykker B&Os omsætning. Det afslører halvårsregnskabet der netop er blevet offentliggjort. B&O har tabt en milliard i omsætning og kommer ud af halvåret med et minus på 205 millioner kroner. Ledelsen skylder selv skylden på finanskrisen.

Men det afviser B&Os tidligere direktør Lars Kirstein som en belejlig undskyldning. Kort inden jul blev vanskelighederne i B&O bekræftet og i den forbindelse skrev Lars Kirsten på sin blog:

"Krisen er ikke skyld i B&O's mega udfordringer. Krisen har blot forstærket den sygdom som allerede havde taget i B&O! I mit sind er der ingen tvivl. Bestyrelsen med Jørgen Worning i spidsen har fuldstændig misfortolket den udvikling, som har stået på i syv - otte år, og som Apple i bund og grund startede," skriver Lars Kirstein.

Han mener, at kunderne i de seneste 10 år er blevet langt mere teknologibevidste, og derfor bliver B&O simpelthen nødt til at oppe sig gevaldigt.

"Teknologisk er konkurrenterne foran B&O - ofte med fokus på andre teknologiområder, som B&O lidt arrogant vælger at se bort fra under sloganet - "Vi ved bedre og træffer den beslutning for forbrugeren". Hvor kunderne for 10 år siden ikke var specielt teknologitunge og blot ønskede en nem betjening (Beo4) og elegant integration (BeoLink) og et lækkert design (dyre materialer), så er B&O-kunden i dag langt mere opdateret på den seneste teknologi (Apple og IT-indflydelsen) og stiller krav om, at B&O som global A/V fyrtårn skal sætte dagsorden på flere områder og ikke kun på design," skriver han.

Han mener, at Bang & Olufsen bliver nødt til at lancere et konkurrencedygtigt tv, der er lækkert designet og rimeligt prissat. Når først man har erobret stuens vigtigste plads, er det langt nemmere at sælge konvergensprodukter som højtalere og linkstationer. Og slutter sin blog med at citere Winston Churchill, med henvisning til en handlingslammet bestyrelse hos B&O:

"Aldrig har så få mennesker ødelagt så megen værdi på så kort tid."

Ledelsen i Bang & Olufsen forsøger at klare sig gennem med en aktieemission, som de forventer at få 400 millioner kroner ud af.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job