Så vågn dog op!

En god placering i de største søgemaskiner er i dag en afgørende faktor for ethvert websites overlevelse og succes. Det har mange uafhængige undersøgelser gang på gang slået fast.


Det er ikke nok, at købe bannerannoncer på bestemte søgeord. Ifølge en ny undersøgelse, lavet af Iréne Stenfors fra Lunds Universitet i Sverige, er der næsten ingen erfarne Internetbrugere, der kigger på annoncerne. Ved hjælp af avanceret udstyr har de målt, hvor brugernes øjne fokuserer på skærmen når de surfer på Nettet. Og det er ikke på reklamerne! Tværtimod opbygger de erfarne brugere tilsyneladende et arsenal af ubevidste teknikker til, at holde reklamerne ude af fokus. De gider ikke se på dem.


Undersøgelsen viser også, at selv reklamer der er målrettet mod bestemte søgeord, i for eksempel søgemaskiner, stort set bliver ignoreret i forhold til de tekstbaserede resultater af søgningerne. Brugerne klikker på søgemaskines resultater - ikke på banneret! I gennemsnit er det 1-3% der klikker på et banner. Der er altså 970 - 990 brugere ud af 1000 der vælger et tekstlink frem for et banner! Hvor vil du helst have dit link placeret?


Dertil kommer, at de brugere der ankommer via søgemaskinerne som oftest er langt mere motiverede. De har selv gjort en indsats for at finde dit site. De er stolte over det, og klar til at kaste sig over indholdet med glubende appetit. De har sikkert slidt de sidste 10-15 minutter for at finde de rigtige informationer eller det rigtige produkt. De er så købeklar som nogen kan være. Det er dem vi gerne vil have besøg af.


Set i dette lys er det mig en kæmpe gåde hvorfor de danske reklamebureauer og store firmaer ikke har fået fingeren ud og er begyndt at arbejde lidt mere professionelt med søgemaskine positionering. I USA, England, Tyskland, ja selv i Sverige er de milevidt foran os på dette område. Søgemaskine positionering bliver taget med i betragtning, som et vigtigt element i markedsføringen af næsten alle websites. På linie med bannerreklamer, TV reklamer og anden offline markedsføring, indgår også søgemaskine positionering som et oplagt redskab. Det gør de kun fordi de ved det kan betale sig. Og det kan det.


Så vågn dog op, Danmark!


Det er tid at komme op af lænestolen og få gang i en søgemaskine-strategi. Der skal opsættes mål og afsættes ressourcer. Hvis dit reklamebureau fortæller dig at det er meget mere fornuftigt, at investerer dine markedsføringskroner i deres kommisionsforgyldte annoncer, så fyr dem! Hvis dine teknikere fortæller dig at det bare er et spørgsmål om nogle META koder, så giv dem på kursus - de har IKKE ret!


Søgemaskine positionering er et fag. Det er et håndværk, der som så mange andre i denne branche kræver en enorm indsigt og opdateret viden for at virke. Det er muligvis en af grundende til det ikke bliver brugt mere i Danmark. Folk ved simpelt ikke hvad der er muligt. De kender ikke til de grundlæggende spilleregler der gælder, hvilke overvejelser der skal gøres i etableringsfasen, hvordan placeringerne målrettes og hvordan det hele løbende analyseres, optimeres og vedligeholdes. Det er ikke trylleri eller held der skal til, men godt håndværk og hårdt arbejde.


Som en bieffekt af optimerings- og analysearbejdet opstår som oftest en forøget bevidsthed om hele dit websites arkitektur. Mange af de konstruktioner der gør det svært at opnå gode resultater i søgemaskinerne er også ofte dem, der driller brugerne. Frames, dynamiske sider, CGI, Flash o.s.v. er alt sammen udenmærket teknikker, men anvendt på den forkerte måde kan de have katastrofale følger. En lille fejl kan betyde at ingen sider overhovedet optages i søgemaskinerne. Ikke een eneste!


De analyser der foretages i forbindelse med søgemaskine positionering resulterer også tit i en øget fokus på forhold, der har betydning for en forbedret conversion rate på sitet i almindelighed. Hvilke brugere ser hvad og gør så hvilket? Hvor kommer de ind, hvor går de ud? Hvorfor stopper de op? Hvad holder dem tilbage fra at opfylde din MWR (Most Wanted Response)? Og hvorfor benytter ikke flere din "backup response". Alt sammen en del af en masse overvejelser der skal gøres for at sikre et succesfuldt website. Et website, der kan betale sig. Mange gange laves sådanne strategiske analyser ikke. Når søgemaskine specialisterne træder ind ad døren bliver det pludselig tvingende nødvendigt.


Uanset om du driver website for en stor kommerciel virksomhed, en offentlig institution eller en frivillig organisation har du forhåbentligt en målsætning for dit site. Ellers er det i hvert fald på tide at komme i gang med at udforme en. Uden en målbar målsætning er der intet at sigte efter og du vil aldrig kunne konstaterer om det du gør er rigtigt eller forkert - om du rammer plet. Du vil aldrig kunne dokumentere succesen. Det er der i længden ikke mange der kan leve med. De fleste kræver klare svar i dag. Kommunaldirektøren, bestyrelsen og alle dem der bevilger penge eller ressourcer til dit web-projekt kræver det - eller vil i hvert fald snart gøre det. De kræver succes og de vil se bevis på resultaterne.


Det er nu du skal i gang med at udarbejdet klare målsætninger for en aktiv søgemaskine-strategi. Ikke i morgen. Det er i disse år at brugernes tillidsforhold til de mange websites og indholdsleverandører etableres. Dem der er med fra starten gør sig selv en kæmpe tjeneste. Jo længere tid der går før du kommer i gang, jo mere skal du kæmpe om de placeringer og gode relationer som andre virksomheder har skabt før dig.


Et godt sted at starte er på websitet: www.joyzone.dk/soegemaskiner/ der drives af undertegnede. Her kan du helt gratis læse artikler, tilmelde dig det månedlige nyhedsbrev, finde relevante links og stille spørgsmål i debatten. Jeg har også skrevet et hæfte med samme titel som websitet: "Søgemaskiner for webdesignere", der er en god måde at starte på. Hæftet er udsendt på IDG Forlag, koster 69 kr. og kan købes i de fleste kiosker og boghandlere landet over.


Til sidst en lille advarsel. Du kender sikkert godt de der firmaer, der lover at registere dit website i 1000 vis af søgemaskiner for 39.95. Jeg har endda set et enkelt der lovede optagelse i 39.000! Brug dem aldrig! I bedste fald sker der ikke noget - i værste fald ender det i et bombearsenal af spamming og forringede muligheder for en god placering fremover. Der er kun 10-15 søgemaskiner i verden der er værd at koncentrere sig om. Brug tiden på dem, gør det manuelt eller endnu bedre: Sæt nogen til at gøre det, som har forstand på det.


Af Mikkel deMib Svendsen


Forfatter og søgemaskine-ekspert




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Fellowmind Denmark II ApS
    Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Datadrevet forretning 2022: Sæt data på den strategiske dagsorden

    Lær hvordan du tænker automatisering, data og digitalisering ind i dagligdagen, over for kunderne og hvordan du får skabt ny forretning.

    31. maj 2022 | Læs mere


    Sådan gør du din forsyningskæde mere robust

    Vi sætter fokus på standardværktøjer og tillægsløsninger til Microsoft Dynamics 365 FO i produktionsvirksomheder, som vil planlægge og drive en effektiv supply chain.

    31. maj 2022 | Læs mere


    Kom hackerne i forkøbet: Sådan gør du din cybersikkerhed kampklar

    Kom hackerne i forkøbet. Eksperter deler de bedste erfaring til, hvordan du øger din cybersikkerhed.

    01. juni 2022 | Læs mere






    CIO
    Årets CIO 2022: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?