De danske netbutikker øgede i gennemsnit omsætningen med 20 procent i det seneste regnskabsår. Det fremgår af en undersøgelse, som Erhvervsbladet har lavet i samarbejde med Experian.
Væksten har sat gang i mange investeringer i ny teknik, markedsføring og flere ansatte. Men i samme periode har butikkerne oplevet et gennemsnitligt fald på 10 procent i det primære resultat.
I den aktuelle brancheundersøgelse fremgår det også, at 36,6 procent af netbutikkerne kører med underskud.
Selv om FDIHs direktør beskriver de nethandlendes adfærd som euforisk, er han ikke bekymret for, at situationen kan munde ud i dotcom-lignende fiaskoer.
»Jeg tror, de nethandlende gør klogt i at udvikle deres forretning i gunstige perioder, som ser ud til at fortsætte. Jeg ser ingen faresignaler i denne udvikling,« siger Morten Kamper, der er direktør i de nethandlendes organisation FDIH.
De firmaer, der ifølge Experian har den bedste indtjeningsgrad, er: Bilbasen, Telmore og Smartguy.